Nya skivor för lättare gradning

Nya skivor för lättare gradning

Norton lanserar ett nytt sortiment gradningsskivor för lättare bearbetning som inte påverkar detaljens geometri. Dessa gradningsskivor är speciellt avsedda för bearbetning av detaljer med snäva toleranser.

De nya gradningsskivorna, som har beteckningen BearTex Light Finishing, är avsedda för gradning, lättare bearbetning och polering av och har minimal påverkan på detaljens geometri. De har större livslängd och bättre följsamhet än motsvarande gradningsskivor för lättare bearbetning enligt tillverkaren. BearTex Light Finishing-skivorna är tillverkade med ett nyutvecklat fenoplastbindemedel som ger bättre formhållfasthet och minskar dammutvecklingen. Skivorna är uppbyggda av en förbättrad typ av polernylon som har en mycket jämn spridning av slipkorten vilket ger en mycket jämn ytfinhet.

Skivorna finns i 150 mm och 200 diameter i flera olika grovlekar och är avsedda för användning i bänkslipmaskiner eller handhållna maskiner. Bland användningsområdena kan nämnas lättare gradning av exempelvis turbinblad i titan, polering av silversmycken, lättare gradning och slutbearbetning av medicinska implantat och gradning av turbinkomponenter i inconel.

Saint-Gobain Abrasives AB är Sveriges ledande leverantör av slipprodukter, och ingår i Saint-Gobain Abrasives som är världens största tillverkare av slipmaterial. Saint-Gobain Abrasives tillämpar den senaste teknologin, leder utvecklingen av nya slipmaterial och erbjuder ett flertal ledande varumärken såsom Norton, Clipper, Flexovit, Winter och Baystate.

Anders Johansson

Presskontakt Marketing Manager 072-379 84 04