En miljon till medicinska utvecklingsprojekt i Göteborg

GöteborgBIO, i samarbete med Sahlgrenska Science Park, delar ut 950000 kr till sju olika forskningsprojekt inom läkemedelsutveckling och medicinteknik. Ytterligare 100000 kr går till kompetenshöjande aktiviteter inom regulatoriska frågeställningar för läkemedels- och medicinteknisk utveckling.

Under 2008 utlyste GöteborgBIO, tillsammans med Sahlgrenska Science Park, stipendium till projekt i tidig läkemedelsutveckling samt till projekt inom det vidare begreppet "biomedicin" innefattande bl.a. medicinteknik och bioteknik. Stipendiet ger möjlighet att fokusera arbetet på åtgärder som syftar till kommersialisering.

Totalt inkom ett 50-tal ansökningar och bland de sju som nu får dela på bidraget finns bl.a. GraftCraft, med forskarna och ägarna Erney Mattsson och Torbjörn Lundh. GraftCrafts forskning handlar om att utveckla initial behandling av pulsåderbrock.

- Detta stipendium gör det möjligt att fortsätta utvecklingen av företagets produkt och förbereda det för kommersialisering, säger Erney Mattsson och Torbjörn Lundh på GraftCraft.

GraftCraft har ytterligare två medicinska projekt i sin portfölj och ett av dem utgörs av ett nytt kärlgraft som bär arbetsnamnet "lilla-y". Dessa två projekt kommer under året att utvecklas vidare och förutsättningar finns att GraftCraft kommer att lägga sin framtida produktion hos en etablerad enhet i Västra Sverige.

De övriga sex forskningsprojekten inriktar sig på följande specialområden:

Immunblockad av autoimmuna sjukdomar

Ortoma - framtidens ryggdiskprotes

Gränsöverskridande samarbete för att lösa absorptionsproblem med lovande substanser inom onkologi

Verifiering av ett hyperthermiskt mikrovågssystem

Behandling av avancerad njurcancer med NC001

PORENIX - nanoteknik för avancerad filtrering och bioseparation

Sahlgrenska Science Park verkar för ett kraftfullt biomedicinskt innovationssystem i Västsverige genom att främja kommersialisering av forskningsbaserade innovationer och utveckling av affärsprojekt och företag inom medicinska tillämpningsområden.

GöteborgBIO är en samarbetsprojekt mellan nationella och regionala aktörer som syftar till att skapa en bra grund för långsiktig tillväxt inom det biomedicinska området i regionen genom att förädla den akademiska spetsforskningen till innovationer i näringslivet och tillämpningar inom sjukvården. Huvudmän är AstraZeneca, Business Region Göteborg, Chalmers, Göteborgs Universitet, Innovationsbron Väst, Mölnlycke Health Care, Nobel Biocare och Västra Götalandsregionen. Finansiellt och operativt stöd erhålls från Vinnova genom Vinnväxt-programmet.

För mer information vänligen kontakta: Gunilla Bökmark, VD på Sahlgrenska Science Park, 031- 741 17 07, gunilla.bokmark@sahlgrenskasciencepark.se, eller Eva-Carin Tengberg, kommunikationsansvarig på GöteborgBIO, 031-615598, eva-carin.tengberg@businessregion.se