Spruckna rör kan orsaka vattenskador trots rätt installation

Säker Vatten har nyligen upptäckt att kunder har drabbats av vattenskador på grund av de rörsystem som installerats. Det har gällt så kallade rör-i-rör-system av PEX, där det visat sig att skyddsrören spricker, trots att de installerats på korrekt sätt.

Säker Vatten AB, är en branschorganisation som arbetar för att få bra VVS-installationer utan vatten- och personskador, och har över 1 500 auktoriserade VVS-företag som medlemmar runt om i landet som följer de branschregler som tagits fram. Det är via inrapporteringar från de medlemsföretag som uppgifterna om rörens fel kommit fram.

Rör-i-rör-system innebär att det finns ett skyddsrör utanpå vattenröret som ska vara ett extra skydd om det vattenröret skulle gå sönder och även göra VVS-installationen utbytbar.

Säker Vatten har haft kontakt med både tillverkare och leverantörer av rörsystem, VVS-företag och bostadsbolag och funnit att felet finns på flera fabrikat av rör.

- Det är viktigt att branschen agerar snabbt och rätt när sådant här kommer fram, säger Fredrik Runius, teknikansvarig på Säker Vatten AB. Nu riskerar fastigheter där dessa system installerats att få vattenskador, just det som man försökt motverka!

Diskussioner förs nu om det ska bli ändringar i de krav och branschregler som de auktoriserade VVS-företagen följer för att förhindra problemen med skyddsrör.

- Vi rekommenderar att man använder rör-i-rör-system som är provade och godkända enligt norska SINTEF:s nya testmetod för skyddsrör, säger Fredrik Runius.

- Det är viktigt att hela branschen har och använder kvalitetssäkrade produkter som motsvarar kundens förväntningar, tillägger Thomas Helmerson, VD på Säker Vatten AB. Vi kommer nu att ställa krav på ökad spårbarhet på produkter för att underlätta att följa upp eventuellt felaktiga leveranser.