Säker Vatten visar vägen till högre kvalitet och sänkta kostnader

Nybyggarkommisionen presenterade nyligen 67 förslag för att öka bostadsbyggandet i Sverige. Men flera av dem kräver varken regeringsingripanden eller ny lagstiftning.
– Det räcker med att uppmuntra vad som redan pågår i byggbranschen, säger Thomas Helmerson, vd för Säker Vatten AB.

Sant är att byggbranschen består av ett antal aktörer. Bara för att bygga ett badrum krävs 5-6 olika yrkesgrupper: Snickare, elektriker, VVS-montör, golvläggare, plattsättare och målare. Dålig samordning dem emellan driver kostnader och orsakar inte minst vattenskador.

Hur ska man lösa detta? Kommissionen föreslår färre regler, ökad konkurrens från utlandet och en hårdare satsning på industriellt byggande.

– Inget av förslagen ger med automatik sänkta kostnader, anser Thomas Helmerson.

Krav på kompetens

Sverige provade slopade regler när byggnormen upphörde 1994. Lagstiftaren ersatte reglerna med funktionskrav och sedan var det upp till branschen att uppfylla dem.

Det bidrog till en kraftig ökning av vattenskadorna, vilka idag kostar villaägare, bostadsrättsföreningar, fastighetsägare och försäkringstagarna 100 miljoner kronor varje vecka.

Inom kritiska områden, som våtrum, har branschen efter förslag från försäkringsbolagen infört egna regler.

Ett exempel är Säker Vatteninstallation, som är ett system med branschregler och auktorisation av VVS-företag och utbildning av deras anställda. Systemet kan uppfattas som ett handelshinder, men är i verkligheten ett kompetensbevis.

Flera länder är med

Idag finns VVS-företag auktoriserade enligt Säker Vatteninstallation i Sverige, Danmark, Estland och på Åland. Motsvarande system finns i Norge.

– Vi arbetar aktivt för att sprida systemet till andra länder, för att få en lägsta nivå på yrkeskunskaper, metoder och ansvarstagande, säger Thomas Helmerson.

Handgripliga insatser pågår även för att lösa problemet med bristande samordning. Det går hand i hand med ökad industrialisering av byggande. Ett aktuellt exempel är projektet Bygg Badrummet Rätt, som drivs av de ledande byggföretagen, försäkringsbolagen och berörda branschorganisationer under ledning av Säker Vatten.

Minskade kostnader

På mässan Nordbygg 1-4 april 2014 presenteras ett delresultat av projektet. Det är typkonstruktioner för innerväggar, ytterväggar och bjälklag i våtrum. Målet har varit att öka tillgängligheten för äldre och rörelsehindrade samt att minska risken för vattenskador.  Konstruktionerna har beräknats, fuktsäkerhetsprojekterats och även testats i full skala vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut.

– Att hela byggbranschen enas runt typlösningar är ett stort steg framåt, anser Thomas Helmerson.

Förutom att kvaliteten ökar och risken för vattenskador minskar, är enhetliga och utprovade konstruktioner en viktig komponent för industriellt byggande.

Arbetet fortsätter, med målet att ta vara på vunna erfarenheter och se till att hela branschen arbetar mot samma mål: Högre kvalitet och lägre kostnader över byggnadens hela livstid.

Branschregler Säker Vatteninstallation är ett regelverk framtaget av VVS-branschen tillsammans med bland annat försäkringsbolagen, Boverket och Smittskyddsinstitutet.

Säker Vatteninstallation bygger på auktoriserade företag som utför arbetet enligt branschreglerna, för att minska vattenskador och personskador, såsom legionella, brännskador och förgiftning.

Det finns närmare 1600 auktoriserade företag, som lämnar intyg på sitt arbetet, sökbart via www.säkervatten.se