Säker Vatten inför revisioner från 1 juli: Höjer kvalitetsnivån ytterligare

Från och med den 1 juli i år övergår Säker Vattens platsbesök till revisioner av slumpvis utvalda auktoriserade företag. Syftet är att säkerställa att företag som är auktoriserade av Säker Vatten lever upp till kraven som ställs i branschreglerna.

Säker Vatten är en erkänd kvalitetsstämpel som bara seriösa, auktoriserade VVS-företag får använda. I samband med att företagen auktoriseras förbinder de sig att följa Branschregler Säker Vatteninstallation, vilket innebär en rad krav på kompetens och seriöst företagande. Auktorisationen följs sedan upp kontinuerligt via bland annat platsbesök, utbildningar och kontinuerlig bevakning av företagen i register.

- I samband med revideringen av Branschregler Säker Vatteninstallation den 1 juli 2024, övergår platsbesöken till revisioner hos slumpvis utvalda företag. Det är ett sätt att ytterligare kvalitetssäkra och höja statusen för Säker Vattens auktoriserade VVS-företag, samtidigt som vi säkerställer att auktorisationskraven efterlevs. Revisorernas besök är också ett värdefullt tillfälle för dialog med våra ägare – de auktoriserade företagen - för att gemensamt arbeta för förbättringar av Branschregler Säker Vatteninstallation och auktorisationen, säger Sara Lehn, VD för Säker Vatten.

Revisionerna är en typ av internrevision, där en representant från Säker Vatten bokar in ett möte med slumpvis utvalda företag och under ett par timmars möte genomför en revision på plats hos företagen utifrån ett fastställt protokoll.

- Tanken är att det ska vara en lärande revision, där syftet är att hjälpa företaget att åtgärda eventuella brister, men också ett tillfälle för oss att fånga upp synpunkter och idéer, säger Sandra Jansson, kvalitets- och auktorisationsansvarig hos Säker Vatten.

Efter genomförd revision får företaget en skriftlig återkoppling. Om brister finns, har företaget en månad på sig att åtgärda bristerna. Om ingen återkoppling eller åtgärd sker från företagets sida, riskerar företaget uteslutning och ett års karantän.

- Den vanligaste bristen som vi ser i våra nuvarande uppföljningar, är anmärkningar kring intygsskrivande. Ofta handlar det om okunskap i digitalt intygsskrivande via Säker Vattens projektportal. För att råda bot på det, kommer företag som får en sådan anmärkning i revisionen från och med i höst, att åläggas att gå ett digitalt intygsseminarium, säger Sandra Jansson.

Sandra Jansson

Kvalitetsansvarig Kvalitet- och varumärkesskydd 08-762 75 40