Nya branschregler för en Säker Vatteninstallation från och med 1 januari 2016

Nya branschregler för en Säker Vatteninstallation från och med 1 januari 2016

Den 1 januari 2016 börjar branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1 att gälla, men redan nu kan du hitta kommande regler på säkervatten.se.

- Det känns fantastiskt att kunna visa upp resultatet av det vi kämpat med under så lång tid, säger Fredrik Runius som är teknikansvarig på Säker Vatten.

När Säker Vatten och branschregler och auktorisation av VVS-företag infördes 2005 beslutades det att reglerna skulle ses över vart femte år. Den första revideringen av reglerna skedde 2011, och till 2016 kommer nu alltså den andra förändringen i reglerna.

Nyheter från årsskiftet

En av nyheterna från och med årsskiftets branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1 är den uppförandekod som förs in som ett krav på de auktoriserade företagen. Syftet med den är att säkerställa en hög kvalité, och något som företagen förbinder sig att följa.

– Det känns extra kul att få med en uppförandekod i branschreglerna med tanke på att det är de auktoriserade företagen själva som velat ha den och varit initiativtagare till den, fortsätter Fredrik Runius.

En annan nyhet är byggtekniska förutsättningar som tydliggör vad som vanligtvis ligger på en annan yrkesgrupp än VVS-företaget till exempel tätt ytskikt under diskbänksskåp, diskmaskin, möjlighet att göra skruvinfästningar av rörklammer mm. i diskbänksskåpet eller väggen bakom diskbänksskåpet. Det finns nu redovisat separat i branschreglerna och kommer efter årsskiftet finnas sammanställda i ett eget dokument.

I 2016 års regler finns även auktorisationen av konsulter som projekterar VS med. För att möjliggöra att branschreglerna följs i byggprocessen så påbörjades under 2015 arbetet med att utbildning och en auktorisation särskilt framtagen för VVS-konsulter.

Vilka regler gäller när?

För VVS-arbeten som projekterats eller startar idag gäller branschregler 2011:1 om inte det auktoriserade företaget och beställaren kommit fram till att istället följa de kommande branschreglerna. Efter 1 januari 2016 så ska arbeten som påbörjas projekteras och utföras ske efter de nya branschreglerna som gäller från och med årsskiftet.

– Du kan lätt söka fram ett auktoriserat företag för att få det projekterat och utfört enligt branschreglerna så att installationen uppfyller kraven på fackmässighet genom att gå in på säkervatten.se, avslutar Fredrik Runius.

Branschregler Säker Vatteninstallation 2016:1 finns att ladda ner på www.säkervatten.se tillsammans med tidigare utgåvor, och går även att beställa i tryckt format.