Nordiskt Vattenskadeseminarium 27-29 augusti: Olika regelverk och effekter – så bekämpas vattenskador i Norden

Vattenskador kostar privatpersoner, företag och samhälle årligen mångmiljardbelopp. Den 27-29 augusti samlas myndigheter, branschorganisationer, forskare och experter från hela Norden i Bålsta för att dela med sig av erfarenheter och nya rön om hur vattenskador kan undvikas. Onsdagens tredje seminarieblock ägnas åt våtrum och kök.

- Vi jobbar lite olika i de nordiska länderna när det kommer till våtrum och kök. I det här seminarieblocket gör föreläsarna både tillbakablickar och utvärderingar, samt blickar framåt och presenterar nya sätt att undvika vattenskador. Det kommer garanterat att bjuda in till spännande diskussioner, säger Thomas Helmerson, projektledare för Nordiskt Vattenskadeseminarium.

Våtrumsnormen 30 år, vilka effekter har den gett?
    Thale Plesser, SINTEF Bjørnar Hansen, Fagrådet för våtrum
    Det har gått 30 år sedan våtrumsnormen, som reglerar hur man ska bygga våtrum, sjösattes i Norge. Vilka effekter har normen, som omfattar såväl byggbranschen som kakelsättare och VVS-branschen haft? Vad har varit bra med en samlad norm och vad har varit mindre lyckat?
    Thale Plesser, SINTEF och Björnar Hansen, Fagrådet för våtrum delar med sig av branschernas erfarenheter under tre decennier.

Våta och torra zoner i våtrum
    Lars-Erik Fiskum, SINTEF
    Ett våtrum består av både våta och torra zoner. Hur påverkar det riskerna för vattenskador? Är det till och med läge att se över de olika zonerna och bara ha en enda? Lars-Erik Fiskum från forskningsinstitutet SINTEF har tittat på förhållandena och levererar tankeväckande fakta i sitt seminarium.

Hur säkrar vi köket från vattenskador?
    Pierre Lundborg, Säker Vatten
    Köket är det rum i huset som drabbas av absolut flest vattenskador. Oftast är nyare kylar och frysar orsaken till skadorna, även om diskmaskiner också står för en betydande del. Sedan några år tillbaka pågår Projekt Köket, som samlar ett 70-tal branschorganisationer, vitvarutillverkare, kökstillverkare, produktleverantörer i syfte att vända trenden. Under seminariet berättar Pierre Lundborg, projektledare för Projekt Köket, vilka lösningar projektet hittills kommit fram till.

Nordiskt Vattenskadeseminarium arrangeras sedan 1997 av Nordiska Vattenskaderådet, som består av nordiska myndigheter, branschorganisationer och försäkringsbolag som tillsammans arbetar för erfarenhetsutbyte i syfte att minska vattenskador.

Nordiskt Vattenskadeseminarium arrangeras vartannat år på olika platser i Norden. Det innebär att det är 10 år sedan som det arrangerades i Sverige senast. I år arrangeras seminariet på Aronsborg i Bålsta. Seminariet vänder sig till alla som jobbar med byggprocesser på myndighet, kommun, i byggföretag, på arkitektkontor, inom försäkring eller VVS.

Seminariet sker på plats på Aronsborg i Bålsta, det finns ingen möjlighet att delta digitalt.
    Media är välkomna att bevaka seminariet, men behöver ackreditera sig senast den 1 juli för att säkra en plats. Maila till thomas.helmerson@sakervatten.se