Kokhett vatten direkt ur kranen farligt för småbarn

Kokhett vatten direkt ur kranen farligt för småbarn

Den senaste trenden i köket är kokande hett vatten direkt ur kranen.
– Det är en oroande utveckling att barn kan bli skållade av hett vatten, säger Thomas Helmerson, VD för Säker Vatten AB som står bakom branschreglerna för landets auktoriserade VVS-företag.

Köket är farligast

Kokande vatten direkt ur en kran har länge funnits i restaurangkök och liknande. Det sparar tid och främjar god hygien. Hetvatten direkt ur en kran kan emellertid vara ett orosmoment! I vintras rapporterade media om hur två små barn blivit svårt brännskadade av vanligt kranvatten. Det hade inte hjälpt att blandarna haft begränsare för att vatten ofrivilligt inte ska bli farligt hett.

Bara till brännskadeavdelningen vid Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm kommer varje år runt 400 barn. Hälften av dem har blivit skållade av hett vatten. Vanligast är att barnen har fått te, kaffe eller pastavatten över sig.

– Köket kan vara ett farligt ställe för barn. Man ska se över hur man hanterar de olika riskerna som finns där, säger Thomas Helmerson.

Så farligt är det

Störst är risken för barn mellan ett och två år. Dels har de börjat upptäcka världen, dels har småbarn tunnare hud än vuxna och är känsligare för hett vatten.

Men även för vuxna är hett vatten en större risk vad man kan tro. Exponeringstiden för en fullhudsbrännskada (tredje graden) är bara en sekund vid en temperatur på 70 °C. Vid 65 °C räcker det med två sekunder. Tiden att reagera och dra sig undan är mycket kort.

– Boverket har goda skäl för bestämmelsen att tappvarmvatten ska vara högst 38 °C på platser där personer vistas vilka inte kan reglera temperaturen själva, konstaterar Thomas Helmerson.

Fel mot legionella

Risken för legionella har använts som ett annat argument för hetvattenkranar. Bakterien vållar en allvarlig form av lunginflammation som orsakar dödsfall varje år i Sverige. Men enligt Thomas Helmerson är hetvatten fel åtgärd.

– Det är duschen som är största källan till legionellainfektioner. Lösningen är genomtänkta installationer där varmvattenberedaren ger rätt temperatur hela vägen och att kallvattnet är kallt, säger han.

Hur säkra installationer ska se ut, finns beskrivet i branschreglerna Säker Vatteninstallation, vilka landets drygt 1230 auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa. Reglerna finns att ladda ned på www.säkervatten.se.