Försäkringsbolagen och branschen rasar: "Vitvarutillverkarna måste ta sitt ansvar om vattenskadorna ska minskas"

Trenden är tydlig – vattenskadorna ökar i köket och minskar i våtrum som dusch, toalett och tvättstuga. Vattenskador orsakade av ledningssystem minskar stadigt medan vattenskador orsakade av vitvaror som diskmaskin, kyl och frys ökar.

- Det mest alarmerande är att 40 procent av vitvarorna som orsakade vattenskador är fem år eller yngre. Det är en katastrof! menar Staffan Moberg, Svensk Försäkring, som anser att vitvarutillverkare måste tillhandahålla bättre kvalitet på sina produkter samt tydlig information om hur de ska installeras på ett betryggande sätt.

Sedan försäkringsbolagen och branschorganisationerna gick samman i Vattenskadecentrum 2000-talet för att samla all statistik om vattenskador, har såväl tätskikt som rörsystem och metoder för att bygga bort vattenskador förfinats varje år. Allt med syftet att minimera antalet vattenskador i svenska hem och då även minska onödigt lidande.
    Men något som går tvärs emot trenden är alltså vitvarorna, som sedan den första Vattenskaderapporten bara tycks bli sämre och sämre för varje år.

- Det som oroar mest är att hållbarheten på nya vitvaror är så dålig. Att gamla maskiner slits och går sönder är en sak, men att nya vitvaror går sönder så illa att de orsakar vattenskador efter mindre än fem år, är inte godtagbart, säger Staffan Moberg, Svensk Försäkring.

Därför vill nu Svensk Försäkring och Vattenskadecentrum lyfta problemet för att bland annat sätta press på tillverkarna. Om inget händer finns en risk att vattenskador från vitvaror påverkar försäkringsskyddet. Det finns en misstanke om att vissa vitvaror har installerats felaktigt. Det finns även en oro att den plastbalja som finns under vitvaror inte gör avsedd nytta, eftersom en stor del av vattenskadorna som orsakats av vitvaror har plastbalja.

- Vi vet på många som säljer vitvaror också säljer installation och att deras montörer inte alltid har rätt kompetens att installera den här typen av utrustning, säger Thomas Helmerson, verksamhetsledare för Vattenskadecentrum.

För mer information, kontakta Staffan Moberg, staffan.moberg@insurancesweden.se

Liselott Gustafsson