Bygg badrummet rätt

Bygg badrummet rätt

Tre organisationer visar hur man bygger badrum rätt med hjälp av branschregler. Gemensamt för de tre organisationerna är att de verkar framåt för att minska vattenskadorna genom branschregler och utbildning av golvläggare, VVS-montörer och plattsättare. I monter AG:54 visas vad som gäller enligt de senaste branschreglerna med dagens nya tätskikt, ytskikt och VVS-installationer.

Byggkeramikrådet BKR drivs av PlattsättningsEntreprenörers Riksförening, PER, och leverantörerna inom Kakelföreningen KAF. Rådet ska främja god användning av byggkeramik i Sverige. En stor del av rådets arbete handlar om vattensäkra våtrum. Sedan 20 år har branschen regler för material och arbete på golv och väggar. Reglerna heter ”Byggkeramikrådets branschregler för våtrum, BBV”. Till reglerna hör ett system för provning av tätskikt vid SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Cirka 2 600 företag är utbildade i reglerna och behöriga att utfärda Kvalitetsdokument. Det är en värdehandling som visar att arbetet är fackmannamässigt utfört och uppfyller branschens och myndigheternas krav.

GVK är en stiftelse där byggbranschens parter samverkar för att skapa säkra våtrum.

Huvudmän – Fastighetsägarna, HSB, Riksbyggen, SABO, SBC, Villaägarna, VVS-Företagen och Golvbranschen – ger tillsammans ut GVKs Branschregler för tätskikt i våtrum, Säkra Våtrum. Målet är att minska de stora kostnader som orsakats av bristfälligt utförda tätskikt.

Reglerna gäller arbeten med golvbeläggningar och väggbeklädnader. I reglerna ingår kontroller av tätskikten för att upprätthålla hög kvalitet och återföra erfarenheter för utveckling av reglerna. GVK-aktoriserade företag finns över hela Sverige. I auktorisationen ingår kontinuerlig fortbildning och kompetensutveckling för arbetsledare och montörer

Säker Vatteninstallation är ett system för kvalitetssäkring av VVS-installationer. Det förvaltas av Säker Vatten AB, som ägs av landets auktoriserade VVS-företag.

Säker Vatteninstallation bygger på branschregler, vilka utvecklas i samarbete med landets försäkringsbolag, Boverket, Smittskyddsinstitutet, produktleverantörer samt BKR och GVK. Målet är trygga och hälsosamma vatteninstallationer, bland annat färre vattenskador.

Metoden är utbildning av VVS-montörer och arbetsledare och auktorisation av företag som uppfyller kompetenskraven och följer branschreglerna. I Sverige finns över 1 000 auktoriserade VVS-installatörer med 13 000 utbildade medarbetare vilka kan styrka sin kompetens med branschlegitimation.

Bygg badrummet rätt är tre samordnade kvalitetssystem:

• Byggkeramikrådets branschregler för våtrum

• GVKs Branschregler för tätskikt i våtrum