Branschregler förhindrar vattenskador

Vattenskador kostar försäkringsbolagen fem miljarder om året. För att minska dessa höga försäkringskostnader är det viktigt att VVS-installationerna blir fackmannamässigt utförda. Det framfördes vid ett seminarium i Almedalen anordnat av VVS Företagen och Säker Vatten AB.

- På Gotland har vi cirka 350 vattenskador per år, vilket ger en kostnad av 10 miljoner kronor. För oss är det en stor kostnad då vattenskadorna står för en tredjedel av den totala skadekostnaden, säger Torsten Ahlqvist på Länsförsäkringar Gotland.

Han anser att en säker vatteninstallation ger försäkringsbolagen ett rättesnöre att gå efter och säger att det idag är svårt för konsumenten att återkräva en skada om installationen inte utförts fackmannamässigt. Det är A och O att det finns en tydlig kravnivå för alla beställare.

VVS Företagen har tillsammans med Säker Vatten AB och de stora försäkringsbolagen, tagit fram en auktorisation för att höja branschens kunskapsnivå. Branschregler Säker Vatteninstallation är ett regelverk för att minska risken för vattenskador, legionellaspridning, brännskador och förgiftning. Reglerna ställer krav på både installatörer och produkter. Idag har 1050 företag auktoriserat sig och 12500 VVS-montörer och arbetsledare har utbildat sig i Branschregler Säker Vatteninstallation.

Torsten Ahlqvist, Länsförsäkringar Gotland, 0498-281850

Thomas Helmerson, Säker Vatten AB, 070-962 75 27