Allt fler smittas av legionella

Allt fler smittas av legionella

Under första halvåret 2010 rapporterades 61 fall av legionella till Smittskyddsinstitutet. Flertalet smittades i Sverige i sina egna hem.

– Antalet fall kan vara tio gånger högre, säger Görel Allestam, ansvarig för vatten- och miljömikrobiologi på Smittskyddsinstitutet.

Legionellabakterien finns naturligt i vår miljö och är inte särskilt farlig förrän man andas in den. Men det gör vi allt oftare beroende på ändrade duschvanor och bristande VVS-installationer.

Antalet rapporterade fall har ökat under hela 2000-talet. Särskilt stor är ökningen av smittade i Sverige. Andelen smittade i hemmet har på tio år gått från 49 till 67 procent hittills i år.

– Sjukvården har också blivit bättre på att diagnostisera legionella, påpekar Görel Allestam.

Legionella smittar även utomlands och för att hålla koll på smittställen har myndigheterna skapat ett europeiskt nätverk där man informerar varandra om smittstället, dvs. vilket hotell och i vilket land. Det är ungefär en tredjedel av fallen som smittas utomlands och i statistiken avspeglar sig svenskarnas ändrade resvanor. För tio år sedan toppades listan av Spanien, men idag är det Thailand.

Anledningen till att nio fall av tio inte rapporteras är att legionella yttrar sig som en vanlig lunginflammation. Vid första läkarbesöket får patienten antibiotika och om den inte hjälper så blir det remiss till sjukhus och bestämning av vilken bakterie det handlar om. Det är med andra ord de allvarliga fallen som rapporteras till Smittskyddsinstitutet.

Två tredjedelar av patienterna smittas av duschen i sitt eget hem. Det går inte att peka ut någon särskild boendeform. Risken är lika stor i den egna villan som i en lägenhet. Det som förenar är att bakterierna fått möjlighet att växa i vattenledningarna, på grund av felaktiga installationer samt för hög eller för låg temperatur.

– Bakterierna trivs bäst runt 40 grader, säger Görel Allestam.

För VVS-branschen är det en stor utmaning att bygga legionellafria vattensystem. Det här är ett av fyra prioriterade områden i branschens regler Säker Vatteninstallation, vilka landets över 1100 auktoriserade VVS-företag är skyldiga att följa.

– Det är inte rimligt att människor ska bli sjuka av att duscha. Därför är det viktigt att VVS-installationsföretagen följer branschreglerna och informerar människor om hur de ska sköta installationen för att undvika legionella, säger Thomas Helmerson, vd för Säker Vatten AB som ansvarar för branschregler och auktorisation.