Så stoppar du legionella!

Så stoppar du legionella!

Förra året blev 196 svenskar svårt sjuka av bakterien legionella. Dessvärre avled några personer, andra hade problem med hälsan långt efter tillfrisknandet. Legionella orsakar legionärssjuka, en svår form av lunginflammation, och pontiacfeber vilket är en mildare febersjukdom. Legionellabakterierna finns i naturen, i så små mängder att de inte orsakar sjukdomar.

Problemen uppstår när tappvattnet värms upp i fastigheter. Kallvattnet kan bli för kallt och varmvattnet inte tillräckligt varmt. Om anläggningen är felkonstruerad eller driftas på fel sätt, kan bakterietillväxten nå farliga nivåer och när vi sedan andas in de aerosoler som uppstår när luft blandas in i vattnet i duschen riskerar vi att smittas.

Överföringen av bakterien sker vanligtvis i duschen, såväl i bostäder och sjukhus samt offentliga anläggningar såsom idrottsanläggningar och simhallar.

Information om hur du kan förhindra tillväxt av legionella i bostadshusets tappvattensystem blir därmed ännu viktigare för alla – från byggare till boende.

Innan sommaren lanserades Stoppa Legionella, den första webbportalen med samlad information om hur bakterien hindras öka med bättre VVS-installationer. Se www.stoppalegionella.se.

Förhindra att legionella sprids i bostadshusets varmvattensystem

• För att förhindra att legionellabakterier växer till i vattenledningarna gäller det bland annat att system och ledningar är rätt utformade och att varm- respektive kallvatten håller rätt temperatur.
  • Installationer för varmvatten ska vara utformade så att lägst 50°C varmvattentemperatur erhålls vid tappstället (Boverkets byggregler).
  • Ha lägst 60°C i varmvattenberedare eller ackumulator.
  • Se till att temperaturen på samtliga VVC-slingor (inklusive VVC-systemets returledning) har en temperatur om lägst 50 °C. Det bör finns dokumentation på utgående och ingående tappvarmvatten.
  • Ta bort eller åtgärda eventuella blindledningar (till exempel felaktigt installerade handukstorkar och tappställen som inte, eller sällan används).
  • Kall- och varmvattenledningar ska inte vara monterade så att de kommer i kontakt med varandra.
  • Spola tappställen som används sällan.
  • Kontrollera att alla ventiler på systemet fungerar som de ska och inte är stängda eller igensatta.
  • Tappkallvattenledningar ska inte placeras i utrymmen där temperaturen riskerar att bli högre än rumstemperatur. Om det inte är möjligt att undvika detta ska installationen utformas så att den beräknade temperaturen på stillastående kallvatten inte överstiger 24 grader C på 8 timmar.

Källa: Stockholms stads Egenkontroll för fastighetsägare

Ladda ner Stockholms stads egenkontroll för fastighetsägare