Sabis öppnar retropärla i anrika Wenner-Gren Center

Sabis öppnar retropärla i anrika Wenner-Gren Center

Sabis kommer under kvartal ett 2012 att starta en ny restaurang, konferens- och festvåningsverksamhet i Wenner-Gren Center i Stockholm. Målet är att skapa en av Stockholms häftigaste mötesplatser i en unik sextiotalsmiljö. Restaurangen kommer att heta ”Retro”, vilket kommer att avspeglas både i menyn och inredningen.

– Restaurangen kommer kunna servera den bästa lunchen i området. Menyn hämtar inspiration från våra utvalda gårdar och konceptet ”Retro” är också tänkt att avspegla en matmors sätt att ta tillvara på råvaror från hela djuret, arbeta efter säsong och laga allt från grunden, vilket är Sabis matfilosofi, säger Josefin Almkvist, driftschef på Sabis och ansvarig för den nya verksamheten.

Högst upp i huset restaureras festvåningen, som kommer att ha temat ”New York 1964” och bli en fantastisk mötesplats, med härlig utsikt över hela Stockholm. Det kommer även finnas en stor hörsal i huset för 180 personer samt flertalet mötesrum för olika behov.

– Att få ansvaret att restaurera och förnya Wenner-Gren Center är verkligen en spännande utmaning. Det finns en stor källa att ösa ur från antikvariska utredningar, samtidigt som Sabis och Fabege vill föra in nya element i konceptet, säger Anna Wallerstedt Öberg på Murman Arkitekter, som fått uppdraget att hjälpa till med inredningen.

Fastighetsägaren Fabege gör denna satsning som ett led i att stärka närservicen i området, som är ett prioriterat område med många hyresgäster och nya Hagastaden under uppbyggnad.

– Vi valde ett nytt samarbete med Sabis, som står för hög kvalitet och service och har jobbat fram ett unikt koncept, som kommer att sticka ut men också passa husets själ och arkitektur, säger Per Tyrén, förvaltningschef på Fabege.

Med Wenner-Gren Center breddar Sabis sitt erbjudande för inspirerande möten. Sen tidigare driver man de tre hotellen Smådalarö Gård, Fågelbrohus och Krusenberg Herrgård samt dagkonferensanläggningarna Näringslivets Hus och Nordic Forum. Sabis vision är att bli ”Stockholms bästa serviceföretag för inspirerande mat och möten”.

För mer information, kontakta:
Madeleine Brehmer, Vice VD Försäljning och affärsutveckling, Sabis AB
e-post: madeleine.brehmer@sabis.se

Josefin Almkvist, driftschef Sabis Restauranger
Josefin.almkvist@sabis.se

Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett svenskt, helägt familjeföretag grundat 1874 som arbetar efter devisen ”Passion för mat”. Idag driver Sabis åtta matbutiker, tjugo restauranger, två konferensanläggningar, åtta caféer och tre hotell i Stockholmsområdet. År 2010 omsatte Sabis ca 1 miljard SEK och företaget har idag 650 medarbetare.