Sabis ger 83 170 kr i julklapp till Stadsmissionen

Sabis ger 83 170 kr i julklapp till Stadsmissionen

Det Stockholmsbaserade matföretaget Sabis, grundat 1874, drev årets julkampanj under devisen "Vår godaste jul. Någonsin." Förutom att erbjuda mer hemlagad julmat än någonsin omfattade den också under tre veckor i december en insamling till Stockholm Stadsmissions viktiga arbete. Fredagen den 27 januari kunde företagets vVD, Madeleine Brehmer stolt överlämna en check på totalt 83 170 kronor. Gåvan räcker t ex till 832 ordentliga matkassar för barnfamiljer i akut fattigdom. På Stockholms Stadsmission är man mycket glada för initiativet från Sabis sida.

Yvonne Borg, insamlingsansvarig på Stockholms Stadsmission berättar; – Över 200 000 barn lever i fattigdom i Sverige. Nästan vart 10:e barn. Till oss på Stockholms Stadsmissions barn-, ungdoms- och familjeverksamhet kommer många barnfamiljer när nöden blir för stor. Vi arbetar målmedvetet för att hjälpa dem på olika sätt - genom akut stöd, rådgivning, nätverksarbete och aktiviteter som ger ny energi.

Förutom traditionella insamlingsbössor i butiker och restauranger erbjöds också kunder och gäster att avrunda sina köp med "5kr upp". Tre julbord auktionerades också ut med hjälp av Stockholms Auktionsverk och hela summan gick oavkortat till insamlingen. Varje insamlad krona matchades av Sabis själva.

– Vi är både glada och stolta över att kunna bidra med detta till Stadsmissionens viktiga arbete och till stockholmare som verkligen behöver hjälpen. Vi har en tydlig koppling till staden med en lång historia och detta är starten på ett långsiktigt samarbete med Stadsmissionen, säger Madeleine Brehmer. Jag vill verkligen tacka våra kunder, matgäster och medarbetare som så generöst har hjälpt till att åstadkomma denna julklapp.

För mer information, kontakta;
Madeleine Brehmer, vice VD - Sabis AB
e-post: madeleine.brehmer@sabis.se
www.sabis.se

Sabis (Slagteriaktiebolaget i Stockholm) är ett svenskt, helägt familjeföretag grundat 1874 som arbetar efter devisen ”Passion för mat”. Idag driver Sabis åtta matbutiker, tjugo restauranger, två konferensanläggningar, åtta caféer och tre hotell i Stockholmsområdet. År 2010 omsatte Sabis ca 1 miljard SEK och företaget har idag 650 medarbetare.