Medvetna konsumenter gav bättre julskinka

Medvetna konsumenter gav bättre julskinka

Sveriges enda klimatcertifierade julskinka från Nibble gård blir i år ännu bättre. Den prisbelönta skinkan som i flera jular vunnit testpanelernas gillande kommer med en överraskande nyhet. Arbetet med att ytterligare minska sin miljöpåverkan fick den positiva sidoeffekten av att köttet nu innehåller naturligt omega-3. Detta öppnar upp nya möjligheter för svensk grisuppfödning.

Sven-Erik Johansson, uppfödare på Nibble Gård i Tillberga utanför Västerås berättar;
– Det var när vi såg över grisfodret som det här startade. Vi ville minska mängden soja i fodret då den odlingen bidrar till skövlingen av regnskog. Vi kom fram till att linfrö är den bästa ersättningen både för grisen och ur ett miljöperspektiv. När vi nu utfodrat våra grisar med linfrö under en period visar det sig att köttet innehåller omega-3. Självklart tycker vi att detta är en otroligt rolig nyhet, att ett gott syfte får ytterligare en god effekt.

– Det här är en direkt följd av vårt nära samarbete med matföretaget Sabis. Ove Eriksson från deras ledningsgrupp har pushat starkt för den här utvecklingen och gett oss viktig feedback under resans gång, fortsätter han.

– Vi jobbar med matglädje och kvalitet under parollen "passion för mat". Det är där Sabis nischat sig och vi har en mycket kvalitetsmedveten kundkrets som hela tiden sporrar oss till att skapa ett bättre erbjudande i våra butiker. Nu kan vi det - vilket känns fantastiskt kul lagom till jul, säger Ove Eriksson, Affärsområdeschef-butik, Sabis.

Nya möjligheter
Även på Statens Lantbruksuniversitet (SLU) som arbetar med att analysera fettsyror i animalisk föda, och där Nibble gård valt att testa sitt kött, finner man resultatet intressant.
– Vi vet sen tidigare att just fläskkött kan vara en bra källa till omega-3, det finns flera tydliga exempel på det i andra länder. Det är kul att vi i Sverige nu får upp ögonen för detta och att Nibble intresserat sig för att få in det i produktionen, säger Jana Pickova, professor i livsmedelsvetenskap vid SLU. En lång och omfattande forskning kring fettsyrorna omega-3 visar att de har en god, anti-inflammatorisk effekt i samband med hjärt- och kärlhälsa.

De positiva resultaten av Statens Lantbruksuniversitets mätningar öppnar upp nya möjligheter för Sven- Erik och Nibble gård.

- Det här är otroligt positivt och vi har en rad nya produkter planerade för lansering under 2012 och resultaten med omega-3 i vårt kött har gett oss en rad nya idéer. Vi ska titta på hur vi kan använda detta i olika produkter och hur det kan utvecklas vidare. Vi vill också göra fler mätningar och lära oss mer om exakt hur fodret påverkar detta, avslutar Sven-Erik.

För mer information, kontakta;
Sven-Erik Johansson - Nibble Lantbruk AB