Gå direkt till innehåll
De fyra eleverna som driver UF-företaget ÅterVin går på ProCivitas i Helsingborg.

Ryds Glas investerar i ung företagsverksamhet med återbruksfokus

Glas är ett fantastiskt material. Det avger inga kemiska ämnen, det angrips inte av luftföroreningar och det kan återvinnas i princip hur många gånger som helst. Men att tillverka nytt glas är extremt energikrävande och enkelt räknat släpps det ut 1,5 kg CO2 per kilo glas när det produceras. Genom att bistå UF-företaget ÅterVin är Ryds Glas med och bidrar till att minska andelen glas som behöver produceras.

Varje år slängs det flera ton glas. Vi som bor i Sverige är dock duktiga på att återvinna och hela 83 % av allt förpackningsmaterial i glas som kom ut på marknaden 2021 återvanns. Det tycker vi är grymt, men vad som är ännu bättre än återvinning är återbruk, något som är hela affärsidén bakom UF-företaget ÅterVin. De fyra eleverna, som studerar vid ProCivitas gymnasium i Helsingborg, har lyckats skapa en lokal produktionsprocess där de själva skär till förbrukade glasflaskor från en lokal restaurang. Därefter slipas glaset på Ryds Glas glasmästeri i Helsingborg för att därefter förpackas i förpackningar som tillverkats i Malmö. Glasflaskorna som egentligen skulle ha återvunnits blir i stället till nya dricksglas genom återbruk, något som minskar CO2-utsläppen markant jämfört med om eleverna valt att producera dricksglas från helt nytt glas. Idéen grundar sig i en önskan om att ta fram en hållbar och handgjord produkt.

- I början av terminen började vi funderade på vad vi ville skapa för UF-företag. Vår ambition var att göra en hållbar och handgjord produkt. Tidigare elever hade tillverkat doftljus av glasflaskor. Vi tog inspiration från dem men bestämde oss för att ta tillvara på hela flaskan genom att göra dricksglas av den nedre delen medan den övre blir en ljusstake, säger Frida Olsson från UF-företaget ÅterVin.

Ryds Glas har valt att gå in och stötta eleverna med kompetens och kontakter, samt att man slipar glasen på företagets glasmästeri i Helsingborg. För ÅterVin betyder Ryds Glas investering mycket.

-Vi har haft äran att få handledning av Sebastian Wigström, Varumärkes- och Hållbarhetschef på Ryds Glas. Tack vare hans kontakter och att Ryds Glas ställer upp och slipar våra glas har vi lyckats hålla nere våra produktionskostnader. Sebastian har även hjälpt oss med vårt marknadsföringsmaterial. Han är väldigt engagerad och bidrar med mycket tips och råd som hjälper oss att driva vår UF-företag framåt, berömmer Frida.

För Sebastian och Ryds Glas är det självklart att ställa upp som handledare och mentor.

- Som Sveriges största glasmästeri har vi ett ansvar, ett ansvar för vår omvärld och människorna i den. Att handleda eleverna och vara en viktig del av ÅterVins produktionsprocess är ett sätt att bidra till att göra skillnad för unga. Dels genom att ge affärsmässig handledning, dels genom att utveckla branschen att bli mer hållbar, något som går helt i linje med våra egna hållbarhetsmål, säger Sebastian Wigström.

Halverade CO2-utsläpp till 2030
    Ryds Glas har ambitiösa mål när det kommer till hållbarhet och är anslutna till Färdplan 2045, vilket innebär att man ska halvera sina CO2-utsläpp till 2030 och ha netto nollutsläpp till 2045. För att nå sina mål görs många olika insatser. En av dem är det egna återbruksprojektet SKAVANK- Glas för bra för att slängas. Varje år slängs det flera ton glas i glas- och byggbranschen, trots att glaset egentligen är alldeles för bra för att kastas. Många gånger rör det sig om avskär från produktion, gammalt glas eller glas som fått en mindre skönhetsfläck. I stället för att kasta glaset återanvänds det till nya produkter och projekt, självklart med samma kvalitet, garantier och säkerhet som om kunden köpt ett nytt glas. SKAVANK-glas går att se i ett glasräcke utanför Prismahuset i Oceanhamnen i Helsingborg och som vindskydd vid Varma platser på Knutpunkten i Helsingborg.

Nyfiken på ÅterVins produkter?
    Spana in @ufatervin på Instagram och ÅterVinUF på Facebook.