Ryds Glas får förnyade ISO-certifikat i 9001, 14001, 45001

FORTSATT HÖGT BETYG PÅ KVALITET, MILJÖ OCH ARBETSMILJÖ NÄR RYDS GLAS FÅR FÖRNYADE ISO-CERTIFIKAT

Sveriges största glasmästeri har precis genomgått en stor genomlysning utifrån kvalitet, miljö och arbetsmiljö på flertalet av bolagets glasmästerier inklusive huvudkontor. Bolagets hållbarhetsarbete, som avancerats de senaste åren, fick stort beröm och Ryds Glas får förnyade ISO-certifikat inom samtliga områden.

För Ryds Glas är det viktigt att hela tiden höja kvaliteten och förbättra miljö och arbetsmiljön i bolaget, för medarbetarnas skull men även för kundernas. Att vara ISO-certifierad innebär att man arbetar efter- och uppfyller krav i en standard för att kontinuerligt förbättra verksamheten. Därför valde man 2012 att börja syna sitt arbete enligt kraven i ISO-standarderna 9001, 14001, 45001, och har sedan dess haft certifikat för dessa. Certifikaten behöver förnyas vart tredje år.

- För oss på Ryds Glas är det viktigt att ständigt utvecklas. Eftersom vi är ISO-certifierade görs årligen en revision för att genomsyra och granska bolaget och dess ledningssystem. Vart tredje år görs en större revision för att förnya certifikaten. Flera av våra glasmästerier har blivit noga kontrollerade och vi kan stolt meddela att vi fått förnyat samtliga av våra ISO-certifikat. Detta är ett tydligt kvitto för våra kunder och samarbetspartners att bolaget uppfyller högt ställda krav inom kvalitet, miljö och arbetsmiljö, säger Jonas Björk Lindström, Kvalitets-, miljö & arbetsmiljöansvarig på Ryds Glas.

Revisionerna utförs av certifieringsorganet A3cert som blivit godkända av kontrollorganet SWEDAC. Det som undersöks är bland annat hur bolaget arbetar med lagkrav och rutiner kring säkerhet, att glasmästerierna uppfyller lagkraven i verkstaden, vilket bland annat kontrolleras med arbetsplatsbesök där man också säkerställer att riskbedömningar och egenkontroller genomförs. Man tittar också på bolagets miljöpåverkan och uppföljning samt hur bolaget arbetar med KMA-målen och att de mäts och följs upp.

- Det genomgående allmänna intrycket vid besök på de olika glasmästerierna är att engagemanget och den goda medvetenheten hos de intervjuade har förbättrats under certifieringscykeln, säger Anneli Örtenholm, revisionsledare på A3cert.

En annan revisor lyfter fram bolagets hållbarhetsarbete som avancerats de senaste åren och som resulterat i det imponerande hållbarhetskonceptet SKAVANK™ - glas för bra för att slängas.

- Som kvalitets-, miljö & arbetsmiljöansvarig vill jag rikta ett stort tack till alla medarbetare inom Ryds Glas som ser till att vi uppfyller kraven vi åtagit oss att följa och att vi ständigt arbetar på att bli ännu lite bättre i allt vi gör, för vår egen skull men även för våra kunder och samarbetspartners. Det visar att vi är ett bolag att lita på, avslutar Jonas Björk Lindström.

Vad är ISO?
ISO är en sammanslutning av nationella standardiseringsorganisationer i 162 länder. ISO ger ut flera standarder inom många olika områden. Standarderna för ISO 9001, 14001 och 45001 är standarder där kraven omfattar hur verksamheten fungerar och hur den utvecklas och förbättras, så kallade ledningssystemsstandarder. Den svenska standardiseringsorganisationen heter Swedish Standards Institute eller SIS.