Lisa Skogman, Verksamhetschef för Ryds Glas i Jönköping

”Trots läget i omvärlden måste vi försöka se ljusglimtarna”

Att vara chef och leda i en turbulent tid handlar om att kunna se bortom det kaotiska nuet och förbereda för vad som kan hända härnäst. Det skapar lugn och ger möjlighet att kunna ingjuta mod och hopp i organisationen. I en ny bloggserie kommer vi att uppmärksamma och lyfta fram några av våra chefer för att ta tempen på dem som ledare och undersöka status i organisationen. Vi börjar på Ryds Glas i Jönköping där 19 personer arbetar under ledning av Lisa Skogman.

På Ryds Glas i Jönköping är det inte bara det som händer i omvärlden som påverkat verksamheten de senaste månaderna. För en tid sedan gick deras chef hastigt bort. Något som inneburit en stor sorg för kollegorna men som också svetsat samman dem som team och gett dem en ny typ av styrka. Vi ställde några frågor till Lisa för att tempen på henne och hennes organisation i denna turbulenta tid.

Vad är status i Ryds Glas Jönköping just nu?
Det har varit en omskakande tid hos oss här i Jönköping. Dels på grund av allt som händer i omvärlden, men mest på grund av att vår chef och kollega hastigt gick bort i våras. Inte förrän nu känner vi att vi är på god väg att komma ifatt med de projekt som blev lidande under denna tid. I sviterna av detta har vi satt upp en ny organisation och struktur för att kunna fortsätta arbeta effektivt. Vi har en bit kvar men har nu kontroll på situationen och är väldigt tacksamma för all den hjälp och stöttning vi har fått från kollegor runt om i landet, samt den förståelse som våra kunder visat.

Vad anser du är ”ett gott ledarskap”?
Ett gott ledarskap för mig är när man får personer att växa i sig själva. Jag tror mycket på att låta medarbetarna få försöka själva och att ge utrymme för kreativitet. Jag vill att mina medarbetare ska kunna fatta egna beslut men behöver de råd eller hjälp ska de veta att jag finns där för dem. Det är också viktigt att som ledare förstå att människor är olika och behöver olika form av stöttning och uppmuntran.

Vad upptar din tankeverksamhet just nu?
Just nu funderar jag mycket på hur det ska bli framåt, framför allt nästa år med tanke på hur läget är i samhället just nu med inflation, höga priser och oroligheter. Med dessa förutsättningar funderar jag på hur vi ska knyta ännu starkare kontakter till våra befintliga kunder samtidigt som vi ska attrahera nya. Jag tänker även på möjligheterna att hitta någon annan lokal som är mer ändamålsenlig än den vi har idag.

Vad är du mest stolt över under det gånga året?
Teamets insatser, ansvarstagande och vilja att hjälpas åt är det som jag är mest stolt över under 2022. Vi blev alla drabbade av en otroligt stor förlust under året men allas engagemang och vilja att inte ge upp har tagit oss igenom vår största utmaning hittills. Vi kommer alltid leva med sorgen att inte ha kvar vår kollega men vi har fått en bättre sammansvetsning i teamet.

Vad tänker du om läget i vår omvärld?
Det har ju inte undgått någon att vi lever i en mycket orolig tid med både krig och skenande kostnader. Det som man alltid tagit för givet är inte längre självklart. Allt detta gnager i mitt huvud samtidigt som vi inte bara kan se allt negativt. Jag tycker att man bör försöka göra det bästa av situationen och se de möjligheter som ändå kan finnas. Jag tror att vi alla mår lite bättre av att försöka se de små ljusglimtarna, som trots allt fortfarande finns.

Vilken utvecklingspotential ser du i ditt team?
Jag anser att det finns stor utvecklingspotential i teamet här. Vi har sammantaget lång erfarenhet, är i varierande åldrar med olika bakgrunder. Vi har kapacitet att ta oss an nya kunder och nya typer av projekt. Några av våra montörer har en bakgrund som snickare vilket gör att vi kan utföra en del snickeriarbeten själva. Lång erfarenhet och mycket kunskap ger oss också möjlighet att ta oss an de lite mer komplexa uppdragen, där det från början inte alltid finns en given lösning.

Ge ett exempel på något bra du gjort som ledare och varför det blev så bra?
Svår fråga. Tänker att det finns många små saker som jag gjort bra under årens lopp både för kunder och för medarbetare. Ska jag lyfta något lite större så är det nog införandet av ISO-arbetet och att jag skapat ett engagemang hos medarbetarna kring dessa frågor trots att många tyckte att det var onödigt och tråkigt i början. Nyckeln till framgång i detta arbete var att jag gjorde allt i etapper och bröt ner information så den blev kort och lätt att förstå. Sedan dess har vi klarat alla revisioner utan anmärkning!

OM LISA SKOGMAN
År inom Ryds Glas: 16 år
Så många år som chef: 11 år
Hennes kollegor beskriver henne som: Glad, positiv, lyhörd, snäll, engagerad, envis, social, rak och tydlig, står med båda fötterna på jorden.

FEM SNABBA:
Salt eller sött? Salt
Sol eller snö? Gillar båda!
Hund eller katt? Katt
Östkust eller västkust? Västkust
Kött eller fisk? Kött

Relaterat innehåll

Fredrik Hedlund har både arbetat som glasmästare och arbetsledare. Idag är han verksamhetschef för Ryds Glas i Värmland.

”Mitt ansvar som chef är att styra min verksamhet runt svårigheterna”

Det är tuffa tider för många branscher. Covid, skenande elpriser, hög inflation och det säkerhetspolitiska läget gör att allt material blir dyrare, det är långa och försenade leveranser vilket i förlängningen påverkar efterfrågan. Som chef måste du kunna styra verksamheten runt svårigheterna och ingjuta hopp. I vår andra del i bloggserien om våra ledare uppmärksammar vi Fredrik Hedlund i Värmland.

Dan Engberg har tidigare arbetat som glasmästare, idag är han verksamhetschef över Ryds Glas i Örebro.

”I EN KRIS MÅSTE MAN HITTA NYA SÄTT ATT TA HEM AFFÄRER”

Aldrig förr har vi haft så höga elpriser som idag. Styrräntan ser ut att höjas återigen och material är dyrt och leveranstiderna långa. Det är inte konstigt att privatpersoner, men också företag börjar hålla hårt i plånboken. Som ledare för ett av våra glasmästerier har du det yttersta ansvaret för att verksamheten når sina mål, något Dan Engberg, verksamhetschef i Örebro, funderar mycket över.

Michaela Grönroos, relativt ny verksamhetschef för Ryds Glas i Kalmar.

"I EN KRIS ÄR DET VIKTIGT ATT VÄLJA VILKA BOLAG MAN GÅR IN I AFFÄRER MED"

Varje dag syns rubriker om varsel eller konkurser i byggbolag. Som ledare för ett glasmästeri med kunder inom byggbranschen är det lätt att bli nervös för utmaningarna inför 2023. Men Michaela Grönroos, verksamhetschef för Ryds Glas i Kalmar anser att det är hennes ansvar som chef att hålla sig lugn och styra verksamheten framåt. Hon tror också att flexibilitet är nyckeln i turbulenta tider.

Per Strömquist vill hellre se sig som en ledare än chef. Här tillsammans med Petrus Johansson, arbetsledare.

"I EN LÅGKONJUKTUR KRÄVS KREATIVITET FÖR ATT HITTA NYA KUNDER"

Etableringen av batterifabriken Northvolt i Skellefteå har gjort att byggprojekten avlöpt varandra de senaste åren. 2030 ska man ha vuxit från 75 000 invånare till 90 000. Nu märks dock en minskning av de privata förfrågningarna till Ryds Glas i Skellefteå. Per Strömquist, Verksamhetschef, väljer att se positivt på utmaningarna och tänker att lågkonjunkturen i stället kan vara en motivator.

Magnus Hellström tillsammans med Hogar Mohammed, Verkstad- & Produktionsansvarig och Owin Omoduemuke, Verkstad.

Stabil orderingång i Ryds Glas Stockholm trots lågkonjunktur

I dagarna höjdes styrräntan ytterligare och flera av ledarna i Ryds Glas vittnar om att förfrågningarna från den privata sidan har minskat. Hos vårt största glasmästeri i Stockholm märker man glädjande nog inte av lågkonjunkturen lika starkt. Kanske för att man diskuterat vad som händer i omvärlden för att bättre kunna rusta- och anpassa sig efter nya behov. Möt Magnus Hellström, Verksamhetschef.