Rusta öppnar inköpskontor i Indien

Den svenska varuhuskedjan Rusta stärker sin verksamhet i Asien och etablerar ett inköpskontor i New Delhi, Indien.

– Potentialen i Indien är enorm och våra satsningar där kommer att bidra starkt till Rustas fortsatta framgångar och tillväxt", säger Göran Westerberg, VD på Rusta.

Med anledning av nyetableringen besökte Indiens ambassadör Banashri Bose Harrison Rustas huvudkontor i Upplands Väsby.

Satsningen på Indien är ett viktigt steg i Rustas målsättning att utöka antalet inköpsmarknader. Inom de närmaste två-tre åren förväntas Indien bli Rustas näst största inköpsland. Inköpen gäller i första hand mattor, hemtextil, hantverk och dekoration – produktområden som har en stark efterfrågan bland svenska konsumenter. Kontoret i New Delhi blir Rustas femte egna inköpskontor i Asien. Företaget har sedan tidigare tre inköpskontor i Kina och ett i Thailand.

Satsningen välkomnas av Indiens ambassadör Banashri Bose Harrison som besökte Rustas huvudkontor i Upplands Väsby med anledning av nyetableringen.

– Jag är mycket glad över Rustas planer på att fokusera på Indien och öka inköpen inom olika områden. De indiska leverantörerna kan bidra till Rustas mål att erbjuda sina kunder kvalitetsprodukter till bra priser. Jag känner mig privilegierad att få vara här i dag, sa ambassadören då hon besökte företaget.

Gaurav Gambhir har utsetts till landschef för Rusta i Indien. Han har lång erfarenhet av inköp och distributionsledning från olika kategorier i detaljhandeln och kommer närmast från IKEA där han varit i ledande befattningar under flera år. Antalet Rustamedarbetare på det nya inköpskontoret kommer att vara tio, varav tre redan är på plats i New Delhi.

– Indien har haft en exceptionell utveckling inom tillverkning för detaljhandeln de senaste åren, vilket stödjer våra ambitioner att öka våra inköp därifrån. Rusta har en genomsnittlig årlig tillväxt på 14 procent och efterfrågan på prisvärda kvalitetsprodukter kommer bara att öka, säger Göran Westerberg, VD för Rusta.

Cirka 40 % av Rustas inköp kommer från Asien och övrigt kommer från Europa.