All Time High på Rusta

All Time High på Rusta

När HUI Research visar plus 1,9 procent för svensk detaljhandel 2013 trumfar detaljhandelskedjan Rusta med att öka försäljningen med hela 11,7 procent under samma period. Rusta når rekordresultat och fortsätter sin framgångsresa genom att kombinera ökad försäljning med stärkta marginaler.

All Time High i december. Rustas försäljning under december ökade med 9,4 procent, till 376 Mkr (343). Det innebar det högsta resultatet för enskild månad i Rustas historia. Jämförbara enheter ökade med 5,7 procent, vilket kan ställas mot handeln i övrigt som totalt växte med 2,1 procent.

2014 inleddes starkt. Januaris totala försäljning steg med 16,2 procent och jämförbar försäljning med 12,4 procent. Detaljhandeln i stort ökade med 3,3 procent under samma period, enligt HUI. Rusta fortsätter därmed att ta marknadsandelar och står starka jämfört med detaljhandeln i övrigt.

"Rusta går bra. Vi ökar vår försäljning, stärker våra marginaler och fortsätter samtidigt att vara prisledare med sänkta försäljningspriser. Det är fantastiska framgångar för Rusta som vi är mycket stolta över. Vårt resultat vittnar om att allt fler konsumenter ser Rusta som en självklar shoppingdestination för hem- och fritidsprodukter till marknadens bästa priser”, säger Göran Westerberg, VD på Rusta.

Rustas expansion fortsätter. 2013 har kedjan öppnat fyra nya varuhus, i Enköping, Kiruna, Bromma och Nacka. Antalet varuhus ska växa på den svenska marknaden, från dagens 71 till cirka 100. Parallellt med expansionen i Sverige står etablering i Norge på tur, där Rusta slår upp dörrarna till de första varuhusen redan i oktober.

Rusta gör det lätt för många människor att köpa hem- och fritidsprodukter av god kvalitet till marknadens bästa priser. Rusta utmärker sig inte bara genom de låga priserna, utan även för att anpassa det breda sortimentet till trender och säsonger. Under vår och sommar fylls varuhusen med trädgårdsmöbler och grillar medan vintersäsong bjuder på adventsstjärnor, ljusslingor och julgranar.

Rusta har 71 varuhus och ca 1300 medarbetare. Första varuhuset öppnades 1986 av Anders Forsgren och Bengt-Olov Forssell, som fortfarande är företagets huvudägare. 2012/13 omsatte Rusta 2,7 miljarder kronor (räkenskapsåret 2012/2013 omfattarar perioden maj 2012 till april 2013). För mer information: www.rusta.se.