Kungliga Djurgårdens Intressenter nominerade till Stora Turistpriset

Kungliga Djurgårdens Intressenter nominerade till Stora Turistpriset

I år är Kungliga Djurgårdens Intressenter som nominerats att vara Stockholms kandidat tillll Stora Turistpriset. Priset delas ut varje år av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, med Tillväxtverket som huvudman. Priset ges till föredömliga insatser som främjar nytänkande, internationalisering, kvalitet eller hållbarhet och som har bidragit till att utveckla turismen i Sverige.

I nära samarbete har Kungl. Djurgårdens Intressenter tillsammans arbetat fram plattformen för Royal Djurgården som Scandinavias #1 Attraction. Gemensamma ansträngningar och samarbetet runt en långsiktig hållbar utveckling på Djurgården låg bakom nomineringen.

Genom nyskapande och värderingsstyrd samverkan är Kungl. Djurgårdens Intressenter en modig aktör och tar position som Skandinaviens främsta attraktion. I tider av snabb omställning och utveckling samlar KDI gemensamma krafter för att bryta ny mark genom stark och hållbar utveckling, sade Caroline Strand, tf VD Visit Stockholm.

- Vi är lyckliga och stolta över den här fina nomineringen. Det är ett erkännande för det arbete aktörerna på Djurgården gör tillsammans under Kungl. Djurgårdens Intressenters samordning. Jag är övertygad om att vårt starka samarbete och vår höga ambition bidrar till att vi lyckats utveckla och implementera vår identitet ”Royal Djurgården”. Vi verkar för ett långsiktigt och hållbart besöksmål där kreativitet, kunskap och samarbete bildar en stabil plattform för vårt vidare arbete, sade Camilla Zedendahl, VD för Kungl. Djurgårdens Intressenter.

Kungl. Djurgårdens Intressenter samlar och engagerar drygt 50 aktörer på Djurgården. Tillsammans välkomnar Djurgården över 15 miljoner besökare. Under de närmaste åren investerar aktörerna som utgör helheten Royal Djurgården mångmiljardbelopp i denna besöksattraktion som ständigt utvecklas och växer. Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samverkar aktörerna för att hållbart utveckla Djurgården som besöksmål och stärka dess position som Skandinaviens främsta attraktion.

Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samarbetar: ABBA The Museum, Cirkus, CoffeeCow, Djurgårdsboden, Djurgårdsbrons Sjöcafé, Djurgårdskyrkan/Oscars Församling, Ebba på Djurgården, Etnografiska Museet, FLX, Fyrskeppet Biskopsudden, Gröna Lunds Tivoli, Gubbhyllan, Handarbetets Vänner, Hotel Hasselbacken, Junibacken, Kioskerna på Djurgårdsslätten, Krogen Stora Gungan, Liljevalchs Konsthall, Lilla Hasselbacken, Nordiska museet, Nordiska museets restaurang, Nya Djurgårdsvarvet, Oaxen Krog & Slip, OceanBus, Parkteatern Sthlm Stadsteater, Polismuseet, Pop House, Prins Eugens Waldemarsudde, Rederi Ressel, Restaurant Biskopsudden, Riksidrottsmuseet, Rosendals Slott, Rosendals Wärdshus, Sjöhistoriska museet, Skansen, Skansen Restauranger, Spritmuseum & Absolut Art Collection, Stiftelsen Rosendals Trädgård, Stockholms Info, Stockholms Spårvägar, Strömma Turism & Sjöfart AB, Tekniska museet, Thielska Galleriet, Vasamuseet, Vasamuseets restaurang, The Viking Museum -Vikingaliv, Villa Godthem, Villa Källhagen, Wasahamnen, Wärdshuset, Ulla Winbladh.