Tips inför cykelturen eller Djurgårdspromenaden i helgen.

Tips inför Djurgårdspromenaden i helgen - här hittar du dina snälla platser

Vi befinner oss i en tid då vi känner ett behov av snälla platser. Där man tar hänsyn till alla de regler som gäller och följer utvecklingen noga och där det finns gott om plats. Och Djurgården är stort – ja, bara Skansen är lika stort som hela Gamla stan.

Vi tror att du kan hitta just din snälla plats på Djurgården där det finns rum och utrymme för dig. Här kommer våra tips inför helgens cykeltur eller Djurgårdspromenad.

NJUT AV NATUREN

Djurgården är den del av den Kungliga Nationalstadsparken och nu kan vara en tid att vara i naturen. Via nya Folke Bernadottes bro tar du dig enkelt mellan Museiparken och Rosendal. Rosendals Trädgård är ljuvlig att besöka varje tid på året, så även denna.

Vill du kombinera trädgård och konst rekommenderar vi promenader till Prins Eugens Waldemarsudde. Här har utomhuscaféet Ektorpet öppet vid vackert väder.

Detta kan vara en bra tid att upptäcka Kronprinsessan Viktorias och Prins Daniels kärleksstig. Men även inne på denna romantiska stig gäller det att hålla avstånd förstås.

Ett annat tips är att ladda ner "Kungliga promenader" på App Store. Den leder dig in på vägar du kanske inte hittat till tidigare. Du passerar skulpturer, byggnader och historiska platser och får lära mer om allt som hänt här.

TA MED GOD MAT HEM ELLER NJUT I SOLEN

En rejäl promenad gör dig säkert hungrig, men kanske är du trött på att sitta inne. Djurgårdens restauranger har redan ställt ut sommarens utebord och stolar, så att du kan sitta utomhus – Spritmuseum är ett av många exempel.  Alla härliga restauranger erbjuder självklart dessutom takeaway för en picknick ute i naturen eller varför inte ta hem till nära och kära. Allt för att du ska kunna njuta av mat på det sätt du känner dig bekväm med.

ÖPPET ELLER EJ?

Skansen håller öppet med sina promenadstråk, vårtecken och historiska miljöer – och här finns det gott om plats för dig. Spritmuseet är också öppet där du i stora lokaler kan uppleva bl a Angus Fairhurst Absolut Art Collection. Rosendals Trädgård med Plantboden och Trädgårdscaféet har öppet.

I linje med de beslut regeringen meddelat ser alla nogsamt till att vi aldrig samlar mer än 500 personer samtidigt och vi vidtar för varje tid nödvändiga försiktighetsåtgärder.

Andra har beslutat sig för att tillfälligt stänga. Dessa kan du följa digitalt.

BESÖK OSS FRÅN SOFFAN

Sitter du hemma och vill få lite inspiration har vi skapat förutsättningar för att du ska kunna besöka oss via din dator. Vad sägs om att komma riktigt nära Regalskeppet Vasa, följa en livesänd konsert, prova på robot yoga eller hänga på en visning av Vårsalongen på Liljevalchs? Vi har samlar dessa och flera tips på royaldjurgarden.se.

SLUTLIGEN

Att värna våra besökare är högsta prioritet för oss; vi följer alla kontinuerligt information om Coronautbrottet (COVID-19), och vi följer regler och rekommendationer från myndigheter och regering. Håll dig gärna uppdaterad via Royal Djurgårdens hemsida och sociala medier. Vi lägger upp ny information kontinuerligt, men beslut kan fattas snabbt. Om du vill förvissa dig vad som gäller just nu för en specifik aktör rekommenderar vi därför att du går in på dennes hemsida.

Delar av detta samarbete finansieras genom medel från Region Stockholm.