Djurgården satsar på närmarknaden - Finland i fokus

Djurgården satsar på närmarknaden - Finland i fokus

För andra året i rad var ett samlat Djurgården på plats när Matka Nordisk Travel Fair öppnade i Helsingfors. Sju grannar och besöksmål lämnade Sverige och Djurgården och begav sig till Finland för att välkomna de finska besökarna till sig.

Matka Nordisk Travel Fair i Helsingfors, som pågår under fyra dagar, besöks av över ca 50 000 personer under konsumentdagarna och över 20 000 under fackdagarna. Sju av Djurgårdens aktörer stod sida vid sida för att bjuda in och välkomna de finska besökarna till sig: ABBA The Museum, Nordiska museet, Skansen, Tekniska, The Viking Museum, Vasamuseet samt Vrak - The Museum of Wrecks.

Och tillsammans har man många nyheter att berätta om. Bland annat öppnar ett helt nytt museum "Vrak -the Museum of Wrecks" till hösten.

Endast tre svenska destinationer finns på plats på mässan - Gotland, Uppsala och Royal Djurgården.

- För oss har det varit självklart att vara på plats i Finland. Det finns en tydlig trend att avstå från långa resor och istället vilja semestra närmare hemma. Helsingfors är nästgårds och vi vill visa upp Djurgården som Sveriges starkaste besöksmål, allt inom promenadavstånd mitt i hjärtat av Stockholm. En världsattraktion bara en båtresa bort, säger Camilla Zedendahl på Kungliga Djurgårdens Intressenter som samlar aktörerna.

På Djurgården är "tillsammans" ett ledord och här har man bestämt sig för att lägga konkurrens åt sidan för att samarbeta mot en gemensam vision och för att tillsamman lyfta Royal Djurgården som ett besöksmål med många erbjudanden. Att ställa ut på Matka är en del i detta arbete.