Specialdesignat EVERETT skåp födde idén om att stödja Sveriges kvinnojourer

Specialdesignat EVERETT skåp födde idén om att stödja Sveriges kvinnojourer

I april månad startade ett samarbete mellan Rowico Home och graffitikonstnären Alexander Arlbrandt. Tanken var att Alexander skulle sätta sin unika prägel på ett EVERETT skåp som sedan skulle tävlas ut, men under samarbetets gång föddes idén om att göra något större. Det resulterade i en auktion för att samla in pengar till utsatta kvinnor och barn i nära relationer.

Rowico Home arbetar kontinuerligt med hållbarhetsfrågor. Några av fokusområdena i deras hållbarhetsrapport för året är jämställdhet samt social hållbarhet. Konstnären Alexander har också liknande tankesätt och har varit med i flera olika lokala projekt för att bidra till ett mer hållbart samhälle.

- När samarbetet med Alexander först kom på tal så kändes det ganska direkt att det var klockrent för oss. Alexander vill bidra till ett bättre samhälle genom olika insatser han gör och vi på Rowico Home ser det som en självklarhet att ta vårt ansvar och engagera oss i hållbarhetsfrämjande projekt som går i linje med vårt hållbarhetstänk, berättar Nina Hedberg, Marknadschef Rowico Home.

För varje sålt EVERETT skåp skänks 10% av försäljningen

Alexander som konstnär har en färgstark stil som andas glädje, festligheter och det vackra i livet. Stort fokus i hans målningar är att framhäva kvinnan och hylla det vackra i kvinnans natur. Hans sätt att måla och både Alexanders samt Rowico Homes arbete för att bidra till ett bättre samhälle gjorde att idén om att skänka pengar till Sveriges kvinnojourer via organisationen ROKS växte fram.

- När vi först träffade Alexander så var tanken att vi ville visa upp hans konst och skapa något unikt för våra kunder. Efter hand växte det till något större. Vi bestämde oss för att starta en auktion samt ge 10% av försäljningen för varje sålt EVERETT skåp under juni månad för att hjälpa utsatta kvinnor och barn. Många far tyvärr väldigt illa i nära relationer och vi känner att detta samarbete, där Alexander verkligen hyllar kvinnan i sin konst, blir ett perfekt tillfälle att ge ett bidrag till något viktigt. Det går också helt i linje med vårt pågående hållbarhetsarbete och våra värdeord; familj, enkelhet och trygghet, säger Nina Hedberg.

Mer information om auktionen som startar den 7 juni och att Rowico Home skänker pengar till ROKS finns på deras hemsida samt sociala medier.

----------------------------------------------