Rowico Home klarade hållbarhetsutmaningen

Rowico Home klarade hållbarhetsutmaningen

Rowico Home har deltagit i hållbarhetsutmaningen Breakit Impact Challenge. En utmaning skapad av nyhetssajten Breakit för att få fler företag att bli mer klimatsmarta och bidra till en bättre värld.

Att delta i Breakit Impact Challenge innebär att man ser över verksamhetens hållbarhetsarbete utifrån fem olika områden. Rowico Home antog utmaningen under slutet av 2020 och har nu gått igenom alla steg.

- Vi hade redan innan denna utmaning tagit fram en hållbarhetspolicy på Rowico Home, men det kändes som en självklarhet att även delta i Breakit Impact Challange. Det är ett bra sätt att lära oss mer, få feedback och utveckla vårt hållbarhetsarbete ytterligare, berättar Jessica Hammargren, VD Rowico Home.

KLIMATUTMANINGENS 5 STEG

Under 30 intensiva dagar fick Rowico Home möjligheten att se över sina resor till och från jobbet samt i tjänsten, se över sin arbetsplats och vad det finns för energibovar, kolla närmare på leverantörerna och dess klimatpåverkan, se över affärsmodellen ur ett klimatperspektiv samt klimatpåverkan och se hur man kan klimatkompensera för de utsläpp som företaget inte kan få bort.

Det bolaget kom fram till under denna utmaning var att man genom sitt tidigare arbete med att bl a skapa FSC-certifierade produkter, utbilda personalen i de 17 globala målen, skapa engagemang bland personalen för att återvinna allt gällande wellpapp, matrester, plast osv redan var på god väg. Men det finns saker att fortsätta arbeta med.

- Förutom pendlingen för våra anställda är den största utmaningen för oss vår produktion och frakterna. Där försöker vi flytta så mycket produktion vi kan närmare oss rent geografiskt, och vi väljer alltid förstklassiga och hållbara material i alla lägen vi kan, förklarar Jessica Hammargren.

Glädjande kan Rowico Home konstatera att de är ett av 72 bolag som har tagit sig igenom utmaningen, blivit godkända och tagit emot ett diplom för deras arbete. Det innebär att de nu har ett bevis för att deras hållbarhetsarbete är på rätt väg. Det de kommer fortsätta förbättra under 2021 är att försöka komma på sätt att arbeta ännu mer med återbruk av möbler, motivera sina anställda att ta cykeln, hitta de mest miljövänliga transportmedlen och produktionsleden, försöka uppnå Svanen-märkning samt klimatkompensera för den del av vår klimatpåverkan de inte kan påverka.