Canwood loungestol i vitpigmenterad massiv ek.

Rowico Home i designsamarbete med Johannes Lif

Möbeldesignern Johannes bor och verkar i Göteborg. Till vardags hittar man honom ofta i sin kreativa process i verkstaden på Sockerbruket. Det var bl a där som designen till Rowico Homes loungestol Canwood började ta sin form.

Johannes Lif är en 30-årig designer som har snickeri och konstnärlighet i sitt blod. Redan som barn hade han otaliga snickeriprojekt på gång i sin morfars konstnärsateljé.

- Jag har studerat finsnickeri med fokus på möbler samt gått Möbeldesignprogrammet på MLU, Malmstens Linköpings Universitet. Det har känts rätt redan sedan start och nu frilansar jag och tar mig an uppdrag för olika beställare, berättar Johannes.

Designprocessen
Johannes bor i Göteborg och arbetar ofta hemifrån i designarbetet, men när designen behöver testas i verkligheten så går han till sin verkstad på KKV, Konstnärernas kollektivverkstad, i Sockerbruket.

- Lite kuriosa är att min mormors morfar arbetade på Sockerbruket när det fortfarande var sockerproduktion där, så det är lite extra kul att ha en ytterligare anknytning till platsen. Det gör det lite mer speciellt, säger Johannes.

Även en del designelement till loungestolen Canwood har Johannes testat i sin kreativa verkstad.

- Vi hade en önskan om att ta in en extern designer för att skapa en loungestol. När jag då fick kontakt med Johannes som kändes ung och lite unik i sitt sätt att arbeta fick jag känslan att han skulle kunna matcha vår skandinaviska stil, berättar Jesper Bergendahl, Designer och Supply Chain Manager, Rowico Home

Uppstarten till designen av Canwood kom därmed som en förfrågan från Rowico Home.

- Jag fick direkt en tanke om att inspireras av den klassiska pinnstolen och enkelheten i shakerstilen. Jag har länge tyckt om det nätta i den amerikanska shakerstilen och inspireras också av de amerikanska Amish-snickarnas teknik vid tillverkning av möbler, främst pinnstolar. Ryggpinnarna är ofta gjorda av kluvna bitar av trä som rundats av till en rundstav vid infästningen mot sitsen. Resten av pinnen lämnas bredare för att ge bättre stöd åt ryggen. Jag återkommer ofta till den här typen av ryggpinne då den förenar form och funktion på ett så fint sätt. Detta, i kombination med sadelgjorden, har jag sedan omtolkat för ett samtida, mer nordiskt sammanhang.

Att designa en möbel, berättar Johannes, är som att komponera visuell musik och Rowico Homes designer Jesper håller med;

- Jag instämmer. Musiken ska passa den arena den skapas för samtidigt som den ska vara välarbetad och unik. Det tycker jag att Johannes lyckades med gällande Canwood. Dess design kombinerat med det massiva träet inger en enkel exklusivitet som passar väl in i Rowico Homes övriga sortiment. Vi hoppas på fler samarbeten framöver, avslutar Jesper