Med fokus på anställdas hälsa

Med fokus på anställdas hälsa

Hos det halländska möbelföretaget Rowico Home, satsar man helhjärtat på hälsa, något som de anställda värderar högt. Eget gym, massage, en återhämtningsfåtölj, hälsoföreläsningar, andningsövningar, bastu, pingisbord och hälsosamma recept.

Varje onsdag börjar alla Rowicoanställda dagen med andningsövningar och meditation, via hälsoföretaget Primal Health. De lär ut hur viktigt det är att andas rätt och hur mycket det påverkar våra prestationer och välmående under dagen.

- Hur vi andas är ett redskap för att reducera stress, öka prestationen både fysiskt och psykiskt samt förbättra immunförsvaret. Andningsövningarna och föreläsningarna som Primal Health inspirerar oss med, gör att vi stressar mindre och kommer oftare ihåg att andas med magen, säger Jessica Hammargren, VD Rowico Home.

De anställda på Rowico satsar också på att träna tillsammans i mindre grupper. Ett outnyttjat kontor förvandlades, med enkla medel, till ett gym. Golvet kläddes med en tjock gymmatta och fylldes med lösa vikter och diverse träningsredskap. Här kan man som anställd, i grupp eller enskilt, ta sig tio minuter om dagen och träna eller välja att stanna kvar efter arbetsdagens slut och köra ett längre pass. Rowico erbjuder också sina anställda, massage varannan vecka för att förebygga skador och mjuka upp spända muskler.

– Att alla anställda mår bra och trivs på jobbet betyder så oerhört mycket. Vår sjukfrånvaro ligger på låga 1,5 % jämfört med 3,5 % som är medel i Sverige. Fler företag borde på allvar, ta ansvar för sina anställdas hälsa, när vardagen är så stressig som den är. Träning och återhämtning ett par gånger i veckan och att samtidigt ha roligt tillsammans som grupp, det lönar sig verkligen i längden. Hos oss på Rowico känner man dagligen av all positiv energi som finns i huset, menar Jessica Hammargren.

Förutom vanlig massage finns en återhämtningsfåtölj på Rowico. Det finns möjlighet att boka in sig i femton minuter per dag, få massage och lyssna på en guidad meditation eller bara lyssna på avkopplande musik.

- Den lilla stunden gör stor skillnad för stressnivån. Man får ny energi och kroppen stressar ner, vilket gör att man orkar mer under resten av dagen och kvällen. Ett bra sätt i vardagen för att motverka stress och utmattningssyndrom, avslutar Jessica.