M3 Bygg AB bygger 41st lägenheter i Silo III åt Riksbyggen på Kvarnholmen i Nacka kommun

M3 Bygg AB har fått förtroendet av Riksbyggen att bygga 41st lägenheter i byggnaden Silo III belägen på Kvarnholmen i Nacka kommun.

Kvarnholmen är ett stort utvecklingsområde i Nacka där ca 2 000 lägenheter skall byggas under de närmaste 10 åren. Den nya stadsdelen kommer präglas av en blandning av bostäder, arbetsplatser, skolor och bra närservice. Riksbyggen har förvärvat byggnaderna Qvarnen Tre Kronor och Silo III av KF Fastigheter och skall omvandla dessa till ca 160 lägenheter totalt. Byggnadernas fasader är av antikvariskt intresse och är därmed skyddade. Först ut är Silo III.

I april 2009 lyftes silons takkupol av och därefter revs invändig stomme ut och fasadmuren stagades upp med fackverkskonstruktioner av stål som fortfarande står kvar. Dessa kommer att demonteras då arbetena med de nya bjälklagen är klara.

Produktionen har redan startat med ställning och en omfattande sanering. Färdigställandetid är beräknad till början av 2014.

Platschef för projektet är Anders Radinger som har stor erfarenhet av komplicerade betongkonstruktioner. För mer information kontakta Arbetschef Jan Skägg.

M3 Bygg är ett personalägt företag som utför byggnationer i kommersiella lokaler, fastigheter och bostäder åt fastighetsägare och förvaltare i Storstockholmsregionen. Se mer på www.m3bygg.se