Västra Götaland goes Milano goes Röhsska

Västra Götaland goes Milano goes Röhsska

Under några intensiva dagar i maj pågår utställningen Västra Götaland goes Milano goes Röhsska

Tretton formgivare finns på plats på Röhsska museet med både prototyper och färdiga produkter. Möbeldesign – stolar, soffa, soff- och sidebord, skåp och hylla, belysningsarmatur, ljudabsorbenter av petflaskor och återanvänd textil är några exempel på ny design, som inte visats tidigare.

På utställningsgolvet möter man nästan alla västsvenska designers som visade möbelnyheter under Milano Designweek i april 2013:

Roger Persson som nyligen fick Elle Interiörs designpris och visar nya snurrfåtöljen Norma.

Staffan Holm som i maj tilldelas årets Bruno Mathsson-pris på 250 000 kronor och som hade uppmärksammad världspremiär i Milano för nya stolen Grace.

Daniel Rybakken vars lampa Counterbalance fick Red Dot Award och Elles internationella pris 2013.

De övriga är Sigrid Strömgren som visar nya prototyper inom sin specialité - tyst design.

Sami Kallio, Markus Johansson, Joel Karlsson, Rasmus Malbert, Design Stories, Charlotte Arvidsson, Haruka Furuyama, Masayoshi Oya (Yåin) och Charlie Styrbjörn med flera.

Samt HDK Steneby som visar sitt uppmärksammade landsbygdsprojekt Goats on furniture.

Vernissage tisdagen den 14 maj kl 17.30 på Röhsska museet. Invigningstal av Ylva Gustafsson, kulturutvecklare på Västra Götalandsregionens kultursekretariat.

Med anledning av att det denna dag är Teckenspråkets dag kommer invigningstalet att teckentolkas.

Projektet, inklusive föreläsningsprogram kallat Gbg design week, är skapat av Svensk Form Väst.

Det genomförs i samarbete med Röhsska museet och med medel från Västra Götalandsregionens kulturnämnd.

Utställningen pågår dagarna 14 -19 maj och är gestaltad av Ulf Linder och Patrik Larsson från Svensk Form Väst.

Läs mer: svenskform.se/vast

Bakgrund:

I april varje år pågår världens största möbelmässa i Milano, Salone del Mobile.

Då samlas inköpare, designers, press och producenter från hela världen för att se årets designnyheter. Förutom det jättelika mässområdet i Rho, är hela innerstan fylld av utställningar, showrooms och happenings.

Att ställa ut under designveckan i Milano är för många unga och nyetablerade designers ett viktigt led i karriären. En formgivare arbetar idag på en global arena och då är det nödvändigt att synas på de största mötesplatserna där man knyter viktiga branschkontakter och träffar kollegor. Föreningen Svensk Form och regionalföreningen Svensk Form Väst stöttar frilansande designers möjligheter att delta under designveckan i Milano.

Utställningen kompletteras med spännande föreläsningar och workshops under det samlande namnet GBG DESIGN WEEK.

Lunchföreläsningar kl 12 -13:

15.5 kommer trendspanaren Stefan Nilsson och talar Milanotrender.

16.5 berättar möbelformgivarna Sigrid Strömgren, Sami Kallio och Markus Johansson om hur de arbetar och varför de valde Milano.

Därefter följer ett eftermiddagsprogram kl 13 -17 med bl a Ewa Kumlin, vd för Svensk Form och representanter från Centrum för näringslivshistoria runt den nya webbplatsen swedishdesign.org, som ska marknadsföra svensk design internationellt.

17.5 kommer Anders Englund, designchef på Tibroföretaget Offecct och berättar om hur man jobbar med designutveckling och designsamarbeten.

18.5 workshop med formgivarna från Design Stories, kl 13-14: Formge av spill.

Design Stories kollektion Merry-Go-Round är gjord av spill och återvunnet material från tillverkningsindustrin. Möt formgivarna i en intressant workshop kring design och returmaterial.

Skräddarsy ditt eget pressmöte med formgivarna! Välkommen att kontakta Cecilia Pettersson, Svensk Form Väst, så ordnar hon ett möte som du vill ha det. Kanske träffa dem under byggperioden eller besöka dem i sina ateljéer, eller om du bara vill ha mer information om projektet.

Ring Cecilia: 0703 71 66 50, cissi.pettersson@gmail.com