Lap-See Lam 3D-scannar föremål ur Röhsska museets samling under arbetet med det nya verket Det regnar drakfjäll. Foto: Carl Ander

Lap-See Lam i separatutställning på Röhsska museet

Sagolika installationer och en designhistorisk samling som sätts i rörelse. I höst visar Röhsska museet soloutställningen Det regnar drakfjäll med högaktuella konstnären Lap-See Lam.

Lap-See Lam är ett av Sveriges mest uppmärksammade konstnärskap. På senare år har hon rönt stor internationell uppmärksamhet genom flertalet utställningsprojekt och nomineringen till Future Generation Art Prize, och genom sitt hyllade Sommarprat i P1 2021 blev hon känd för den breda allmänheten. Med utgångspunkt i sin egen bakgrund, relationerna mellan Kina och Europa och ett designhistoriskt utforskande, skapar Lap-See Lam autofiktion genom ett unikt drömskt berättande.

Lap-See Lam växte upp i huset där hennes föräldrar och mormor drev en kinakrog. Kinakrogarna gick i rött, grönt eller gyllengul, inredda med takryttare, tanghästar och väktarlejon, med interiörer av väggpaneler och speglar. De levde upp till kundernas bild av Kina. Men vad förskjuts i överföringarna mellan olika generationer och kulturer? I ett pågående projekt dokumenterar Lap-See Lam den svenska kinakrogars designhistoria.

3D-scanning av föremål ur Röhsska museets samling

I utställningen presenteras ett helt nytt verk, som konstnären skapat i dialog med Röhsska museets rika samlingar.

– Röhsska museet är en perfekt plats för Lap-See Lam att ställa ut. Det nyproducerade verket Det regnar drakfjäll utgår från museets samling av kinesiska antikviteter och 1700-talskinoserier – silkesbroderier, stengods, lackarbeten och porslin – med fokus på drakmotivet. Genom att 3D-scanna drakarna och bearbetat dessa digitalt, har hon med samtida tillverkningstekniker och materialval skapat nya drakfjäll. Just därför kan ett lackarbete från 1700-talet återuppstå som ett 3D-printat drakfjäll i en vacker skuggspelsmobil. På Röhsska museet får besökaren en unik inblick i designprocessen bakom verket, säger utställningens curator Johan Deurell.

Inspiration från skuggspelsföreställningar

Genom digitala designverktyg tar vi i utställningen på Röhsska museet del av Lams konstnärliga omtolkningar av miljöer, interiörer och föremål som befinner sig i gränslandet mellan Öst och Väst.

I verket Drömmarnas kaj (2022) följer besökare tonåringen A’Yan igenom en tidsportal. Historien för oss via ett storskaligt skuggspel från 1970-talets svenska kinarestaurang tillbaka i tiden till 1700-talet. Vi möter karaktärer som först presenterades i konstnärens sommarprat som Den sjungande kocken, prins Gustav och den förste dokumenterade kinesen i Sverige, Afock. En del av inspirationen kommer från 1700-talets skuggspelsföreställningar som ibland kallades ”ombres chinoises”, kinesiska skuggor. Det här skuggspelet, å andra sidan, består av en flerkanalig videoprojicering av animationer baserade på 3D-skanningar av Kina slott, drakbåten och ett flertal kinakrogar.

I Installationen Phantom Banquet bjuds besökarna in till en restaurangscenografi och VR-upplevelse. Genom 3D-scanningar av New Peking City, får vi följa med på en arkeologisk utgrävning i realtid som erbjuder en futuristisk upplevelse, där språk, identitet och kulturhistoria sätts i rörelse.

Om Lap-See Lam

Lap-See Lam (f. 1990, Stockholm) har en masterexamen i fri konst från Kungl. Konsthögskolan i Stockholm. Under 2023 är hon aktuell med separatutställningar på Portikus, Frankfurt am Main och på Studio Voltaire, London. Hennes senaste separatutställningar inkluderar Bonniers Konsthall (2022); Trondheim Kunstmuseum (2021); Skellefteå Konsthall, Skellefteå (2019); Moderna Museet Malmö (2018–2019); och Bonniers Konsthall, Stockholm (2018). Hon har deltagit i grupputställningar på bland annat KINDL – Center for Contemporary Art, Berlin (2022); Power Station of Art, Shanghai (2021-2022); PinchukArtCentre (2021); Uppsala Konstmuseum (2020); Performa 19 i New York (2019); Metamorphosis – Art in Europe Now, nominerad till Global Fine Art Award, på Fondation Cartier pour l'art contemporain, Paris (2019); Luleåbiennalen (2018); Kópavogurs konstmuseum, Kópavogur (2018); Kendra Jayne Patrick, New York City (2018); och Kunsthal Charlottenborg, Köpenhamn (2017). Lam var vinnare av Dagens Nyheters kulturpris 2021 och mottagare av Maria Bonnier Dahlins stiftelses stipendium 2017. 2021 nominerades hon till Future Generation Art Prize.

Lap-See Lam: Det regnar drakfjäll

26 november 2022 till 26 mars 2023