Gå direkt till innehåll
Rockfon Canva - för vägg-, golv eller frihängande. Har avtagbar, utbytbar och tvättbar duk.

Skapa en värld som låter bra för alla

Rockfon introducerar akustiska designlösningar som kan påverka människors hälsa och välbefinnande, samtidigt som hållbarhetsarbetet påskyndas.

För att svara på det växande intresset för välbefinnande och hållbarhet, kombinerat med behovet av mer flexibilitet och designfrihet, presenterar Rockfon ett nytt utbud av akustiska designlösningar – Rockfon Hub, Rockfon Canva, Rockfon Lamella och Rockfon Senses.

Att införliva välbefinnande och hållbarhet i arkitektur och inredningsdesign kan vara utmanande, särskilt när utrymmen skall uppfylla designers visioner samtidigt som de är begränsade av en budget. Det är då kompromisser sker. Med mer än 60 års erfarenhet av akustik, vet Rockfon hur man skapar ett tyst utrymme. Genom att kombinera det med Rockfons uppdaterade produktsortiment kan utrymmen nu se lika vackra ut som de låter.

Managing Director för Rockfon, Parik Chopra förklarar visionen bakom detta.

"I byggnader med bra akustik är människor friskare, gladare och mer produktiva. Deras fokus ökar och deras stressnivåer sjunker. De slappnar av. Vi vet detta eftersom vi på Rockfon har spenderat sex decennier med att perfektionera akustik för alla tänkbara utrymmen. Inte bara fokusera på ljudabsorption, vi koncentrerar oss också på estetik och hur användningen av färg, naturliga texturer och biofil design kan påverka välbefinnandet. Detta resulterar i en rad akustiska lösningar som har blivit en inspiration för modern design – inte bara en ruta att bocka av. Vi försöker tänja på kreativitetsbarriärerna med monolitiska akustikundertak, möjliggöra en bättre kontorslayout med öppen planlösning med akustiska zoner och öar, samtidigt som vi introducerar en känsla av lugn med biofila väggabsorbenter. Rockfon utmanar dig som designer att få med både wow och välbefinnande i din nästa inredningsdesign."

Rockfons nya kompletterande akustiska lösningar hjälper designers att skapa inomhusmiljöer, som fokuserar på användarnas välbefinnande, samtidigt som de släpper loss sin kreativitet. Rockfon Hub – ett nytt rum-i-rummet koncept för att skapa zoner och hubbar – erbjuder smidighet till kontor med öppen planlösning. Med en hållbar utbytbar textilduk kan Rockfon Canva stylas och anpassas för att förhöja stämningen samtidigt som den kompletterar syftet med vilket utrymme som helst. Rockfon Lamella ger designers möjlighet att skapa en unik design med trä- och stenull i ett modulärt väggsystem. Inga fler komplexa anpassningsprocesser – Lamella möjliggör 650 000 designkombinationer i ett komplett system. Och slutligen, Rockfon Senses – en kombination av den akustiska kraften hos stenull och organiska ytor gjorda av blommor, gräs, mossa – ett nytt spännande sätt att föra in lugna och behagligt jordnära material i din inredningsdesign.

Innovation Director på Rockfon, Christian Klinge säger.

"Vi har fokuserat på två nyckelområden: för det första strävar vi efter att introducera mycket större anpassningsförmåga i vårt sortiment, med nya akustiska lösningar som är modulära, anpassningsbara och demonterbara. Detta gör att designers kan presentera akustisk balans i utrymmen - från väggar till tak, med avdelare eller konsttryck. Och eftersom de är möjliga att omkonfigurera, har ägare och deras hyresgäster designflexibilitet i en värld där förändring är en konstant och anpassningsförmåga är avgörande. Vårt andra nyckelfokus har varit att främja välbefinnande. Vi strävar efter att få människor att "må bra" med hjälp av färg, biofilinspirerad design och naturliga ytskikt, samt att kunna tillgodose intima utrymmen med akustiska avdelare, öar och bafflar.'

Om du är intresserad av att veta mer om Rockfons nya designsortiment, besök soundsbeautiful.com. Det finns ett omfattande designverktyg där du kan konfigurera lösningarna och skapa inredningsdesign som passar din stil. Du kan också boka ett möte med en akustikexpert från Rockfon för att få en introduktion till alla möjligheter. Bli inspirerad idag!