Grundskola med idrottsprofil ramas in av bra akustik

Malmö idrottsgrundskola är en skola för idrottsutövare i årskurserna 7 till 9. Nyligen ritade Chroma Arkitekter deras nya skolbyggnad, med tillhörande sporthall och klätterhall. För att skapa en bra ljudmiljö för både studier och sport valde Chroma Arkitekter att rusta lokalerna med akustiska undertakslösningar från Rockfon.

På Stadionområdet i Malmö hittar du Malmö idrottsgrundskola. Skolan är ett samarbete mellan Malmö stad och några av Malmös ledande idrottsföreningar och riktar sig till de barn och ungdomar som satsar på en av skolans representerade idrotter.

Under vårterminen 2022 flyttade verksamheten in i en ny skolbyggnad, ritad av Chroma Arkitekter. De nya skollokalerna är uppdelade i två byggnader, med en gång- och cykelväg som delar tomten i två. Det finns även en klätterhall, rörelsestudio och sporthall på skolområdet.

För att säkra en bra ljudmiljö valde Chroma Arkitekter att rusta såväl sporthallar som klassrum med både bärverk och akustiska undertak från Rockfon.

Inspirerad av platsen

Chroma Arkitekter ville att skolans lokaler skulle utstråla rörelse och energi, samtidigt som de skulle vara välkomnande och knyta an till de omgivande byggnaderna. Därför inspirerades man av Stadionområdets byggnader – med starka former och mycket vit betong. Annika Markstedt, ansvarig arkitekt på Chroma Arkitekter, förklarar:

- Vi har jobbat mycket från platsen, alltså Stadionområdet och dess ikoniska byggnader. Det har en väldigt stark geometri som vi har hämtat mycket inspiration från. Vi valde även att skapa rundade hörn på byggnaderna, som både knyter an till områdets karaktär och även gör att fönsterbanden och solskydden ser ut lite som löparbanor – vilket passar skolans profil. Vi ville även öka tryggheten, även på kvällarna. Därför har vi lagt korridorerna ut mot gångvägen som delar området, och vi har gjort klätterhallen upplyst. Idrottshallen är glasad och det finns inga slutna fasader som vetter mot gångvägen, så man ser alltid både in och ut.

Rätt lösning för varje utrymme

För att få in dagsljus så långt in i lokalerna som möjligt valde man till många utrymmen det helvita akustiska undertaket Rockfon Blanka®. Chroma Arkitekter gjorde även andra anpassningar för att välja rätt lösning till varje utrymme. Bland annat installerades Rockfon® System Olympia Plusi sporthallarna, ett undertak med bra kombination av hög slagtålighet och bra akustik för idrottshallar. Bland slagtåliga system är Rockfon® System Olympia Plushelt unikt, eftersom det enkelt går att demontera undertaksskivorna för t.ex underhåll ovan undertaket.

- Vi valde olika undertak beroende på platsen. Generellt har vi valt ett helvitt undertak med matchande matt bärverk till de flesta utrymmena. Vi har även ett grupprum som endast har indirekt dagsljus och där har vi satt in en gul specialkulör för att skapa en annan känsla med mer energi. Det ska kännas som solljus och skapa en annan karaktär med hjälp av undertaket. Till sist valde vi specialanpassade undertak till sporthallarna, som ska klara bollspel och vara tåliga utan att kompromissa med akustiken, säger Annika Markstedt och avslutar:

- Akustik är jätteviktigt, både för eleverna och för lärarna. Därför har vi lagt mycket tid på att få rätt akustik i alla rummen. Vi har även haft en akustiker med oss som har hjälpt oss att skapa rätt rumsakustik. Vi är nöjda med Rockfon då de kunde leverera undertak med just den ljuddämpning, tålighet och färgskala som behövs här på Malmö idrottsgrundskola.