Inomhusmiljö och akustik är alltid viktig inom skolan.

Akustikundertak av stenull förbättrar inomhusmiljön

En bra inomhusmiljö har stor betydelse för människors hälsa och trivsel. Akustiska undertakslösningar från Rockfon ger inte bara utmärkt akustik, utan bidrar också till en förbättrad inomhusmiljö genom att reflektera det naturliga dagsljuset längre in i lokalerna.

Huvudvärk, stress, trötthet och koncentrationssvårigheter är olägenheter som försämrar hälsan och inlärnings- och arbetsförmågan. Det kostar inte bara samhället många miljarder kronor varje år, utan gör oss dessutom sjuka.

Inomhusmiljön påverkas bl.a. av ljus, ljud och fukt. Därför har Rockfon lagt mycket kraft på att skapa akustiska undertakslösningar som inte bara dämpar ljudet, utan också ökar det naturliga ljuset i lokalen. Undertakslösningarna är formstabila även i miljöer med hög luftfuktighet:

- Stenull behåller sina egenskaper i miljöer där den relativa luftfuktigheten kan vara upp till 100 procent. Samtidigt utgör stenull ingen grogrund för mikroorganismer. Det betyder att våra undertak kan installeras i början av bygget, innan fönster och dörrar är täta. Vi har märkt att våra lösningar ofta väljs i miljöer med hög luftfuktighet just tack vare detta, säger tekniska chefen Kaj Konnebäck på Rockfon och fortsätter:

- Eftersom stenull är formstabilt och tål hög luftfuktighet är det en hållbar lösning för alla typer av byggen. Vissa tider under året är luftfuktigheten så hög att en del material blir en grogrund för mögel och mikroorganismer eller förlorar sin bärkraft och form, men det händer inte med stenull. Även i badhus och badrum är våra stenullsskivor
100 % formstabila.

För att kunna utnyttja det naturliga dagsljuset på ett optimalt sätt har Rockfon utvecklat akustikundertaket Rockfon Blanka® som har så hög ljusdiffusion som 99 procent och en Ijusreflektion på hela 87 procent. Detta betyder att det naturliga dagsljuset når längre in i rummet och kan begränsa användandet av artificiellt ljus till förmån för både arbets- och inomhusmiljön.

Hållbart bygge både inne och ute

Alla undertakslösningar från Rockfon bidrar till att byggnaden kan uppnå certifieringar för Miljöbyggnad, LEED®och BREEAM®. Samtidigt har Rockfon en hållbar produktlivscykel med ett slutet kretslopp, bl.a. genom återvinning. Ändå tvekar Kaj Konnebäck inte att kalla inomhusmiljön för en förbisedd faktor när det gäller hållbarhet:

- Ett hus som är byggt av hållbara material är inte per definition ett friskt hus. Vi måste hålla ett öga både på hållbarheten och inomhusmiljön. Om det inte känns trevligt att bo ett hållbart byggt hus måste det modifieras, och då är det ju inte särskilt hållbart längre. Därför måste tanken på inomhusmiljön finnas med redan från början, säger Kaj Konnebäck.

Maria Jönerholm

Presskontakt Marknadskoordinator +46 739 87 06 80

Rockfon - en ledande leverantör av akustiklösningar

Rockfon - en del av ROCKWOOL Koncernen - är en ledande leverantör av akustiska undertaks- och vägglösningar av stenull, samt bärverkssystem. Vi tillhandahåller kompletta akustiklösningar till våra kunder och inspireras varje dag till innovationer med hjälp av akustiklösningar som hjälper människor att tänka, vila och njuta bättre av livet.

Rockfon (ROCKWOOL AB)