​​Maximera din skidsemester: Här hittar du det billigaste liftkortet

​​Maximera din skidsemester: Här hittar du det billigaste liftkortet

Vintern är här och entusiaster över hela landet planerar för spännande dagar i skidbacken. Men med ökade kostnader för boende, liftkort, mat och utrustningshyra är det viktigt att göra välgrundade beslut för att undvika onödiga utgifter. Vi på Expressen Låneguiden har granskat prisutvecklingen för skidsäsongen 2024 och undersökt liftkortspriser på populära skidorter i både Sverige och Norge.

Liftkortspriser 2024

Det senaste året har priserna på liftkort ökat med i genomsnitt 5,4 procent på Skistars anläggningar, vilket har en direkt påverkan på skidälskarnas plånböcker. Nedan presenterar vi en detaljerad prislista för liftkort hos några av de mest populära svenska och norska skidorterna under vecka 9, sportlovsveckan. Hela undersökningen med alla skidorter hittar du på Expressen Låneguiden.

Svenska skidorter

• 1 dag – 567 kr
  • 3 dagar – 1 561 kr
  • En vecka – 2 550 kr

Vilken skidort är mest prisvärd?

Att välja det billigaste liftkortet är inte alltid det mest prisvärda. För att få valuta för pengarna bör du överväga skidortens fallhöjd, längsta nedfart och totala pistlängd. Nedan presenterar vi en jämförelse av svenska och norska skidorter baserat på längsta nedfart och total pistlängd.

Svenska skidorter

• Åre: 6500 m / 191 km
  • Sälen: 2500 m / 82 km
  • Vemdalen: 2200 m / 52 km

Norska skidorter

• Hafjell: 7000 m / 46 km
  • Hemsedal: 6000 m / 44 km
  • Trysil: 5400 m / 75 km

Sverige vs Norge – Här får du mest skidor för pengarna

Vår undersökning visar att svenska fjällen erbjuder mest skidåkning för pengarna jämfört med norska skidorter. I Åre betalar du endast 16 kronor per pistkilometer för en veckas skidåkning, medan det i Trysil kostar hela 40 kronor per kilometer. Dessutom spelar billigare levnadskostnader i Sverige en viktig roll, vilket gör det till det mest prisvärda alternativet för din skidsemester.

Kostnad per pistkilometer

• Åre: 16 kronor/kilometer
  • Sälen: 33 kronor/kilometer
  • Trysil: 40 kronor/kilometer
  • Hemsedal: 69 kronor/kilometer

Inför din kommande skidsemester är det viktigt att göra genomtänkta val för att maximera upplevelsen. Genom att välja en skidort med prisvärda liftkort och generösa pistlängder får du garanterat mer skidåkning för varje spenderad krona.

Om du vill ta del av hela undersökningen hittar du den på Expressen Låneguiden.