Här fick du det billigaste måljublet i allsvenskan

Här fick du det billigaste måljublet i allsvenskan

Allsvenskan 2023 är över och Malmö FF kan titulera sig Svenska mästare. Men vilket lag gav flest mål för pengarna, och hur mycket fick supportrarna betala för respektive seger? Göteborgslaget var överlägset billigast för dig som vill se många mål per spenderad krona.

Till slut avgjordes allt i en ren final på Eleda Stadion där Malmö FF stod som slutsegrare av allsvenskan 2023. MFF-supportrar kommer att rida på denna lyckovåg tills säsongen drar igång igen 2024. Men vilket allsvenskt lag gav egentligen mest mål-valuta för pengarna?

Expressen Låneguiden har låtit undersöka hur mycket supportrarna till de allsvenska klubbarna har fått betala per mål, respektive seger, under årets säsong. Vi har samlat in priserna för de billigaste säsongskorten för vuxna (utan medlemsrabatter) och dividerat summan med antal hemmamål och hemmasegrar för respektive lag.

Billigaste måljublet på Bravida Arena

Om du vill ha mål-valuta för dina pengar ska du gå på Häckens matcher. Denna säsong har Häcken mäktat med hela 49 mål på Bravida Arena – det är flest hemmamål av alla lag i allsvenskan och med ett av seriens billigaste säsongskort blir också priset per måljubel riktigt prisvärt. Supportrarna på ståplats betalade ynka 20 kronor per mål under säsongen, vilket är att jämföra med tabelljumbon Varberg vars supportrar har fått betala hela 180 kronor för varje mål på Påskbergsvallen.

Det näst billigaste måljublet hittade vi hos Elfsborg med 33 kronor per mål. Totalt gjorde Elfsborg 35 hemmamål, och 59 totalt, med Jeppe Okkels som lagets bästa målskytt med 11 fullträffar.

Det tredje mest prisvärda måljublet bjöd Kalmar FF på med totalt 18 hemmamål och 42 kronor per mål.

Seriens bästa hemmalag – också mest prisvärt

Med 49 hemmamål är det inte heller förvånande att Häcken hade seriens bästa hemmafacit säsongen 2023. 14 segrar av 15 möjliga innebar att Häcken-supportrarna inte behövde betala mer än 71 kronor per seger. Det är det något svagare bortaresultatet som gjorde att Häcken inte lyckades försvara guldet från förra året.

Det näst mest prisvärda hemmalaget år 2023 var Kalmar FF med 94 kronor per seger, följt av Elfsborg med 115 kronor per seger.

Av Stockholmslagen bjöd Djurgården på de billigaste hemmasegrarna till en kostnad av 160 kronor – jämfört med rivalerna AIK och Hammarby där priset per hemmaseger landade på 250 respektive 269 kronor.

Seriens dyraste entrébiljett

De supportrar som fick betala mest per seger var Varberg. Laget lyckades bara skrapa ihop 1 seger och 4 oavgjorda på 15 matcher vilket innebär att hemmasupportrarna har fått betala 1 800 kronor per seger.

Även supportrarna på Strandvallen fick betala en del för att se Mjällby lämna med en hemmaseger. Priset per seger landade på 450 kronor och var klart högre än för många av de lag som hamnade längre ner i tabellen. Mjällby slutade på en 10:e plats i tabellen.

Så mycket betalade supportrarna säsongen 2023