Bild: RO-Gruppen, 28 mars 2023

RO-Gruppen flyttar till nytt, klimatsmart huvudkontor

Under hösten 2023 kommer det spektakulära kontorshuset Viared Center stå inflyttningsklart. För oss på RO-Gruppen finns det dubbla intressen då vi både uppför byggnaden och även kommer flytta in som hyresgäst på ett helt våningsplan.

Vi lägger ett mycket starkt år bakom oss. Både ekonomiskt och hur koncernen utvecklats för att förbereda oss för vår fortsatta tillväxtresa. Vi har också blivit fler medarbetare och nu kliver vi in i 2023 med ambitionen att fortsätta utvecklas och kommer få göra det i helt nya lokaler på Viared Center.
Det nya kontoret omfattar 1 300 kvm och erbjuder moderna arbetsplatser i kombination med flera konferensrum och umgängesytor.

RO-Gruppen trogna sin vision - att bygga en bättre värld
När vi 2013 flyttade till vårt nuvarande huvudkontor i Borås var det Sveriges mest energieffektiva kontorshus. När vi nu 10 år senare flyttar till ett större kontor föll valet återigen på ett klimatsmart hus, då Viared Center ska certifieras enligt Miljöbyggnad Guld. Byggnaden uppförs i huvudsak av trä, det minst koldioxidkrävande byggmaterialet. Kravlistan är lång vad gäller hållbara lösningar och omfattar allt från materialval till genomtänkta arbetsplatser med hög trivsel.

– Vi arbetar engagerat med vårt hållbarhetsarbete och driver en stor satsning för att bli Sveriges mest CO2-effektiva byggbolag. Det är ett självklart val att ha ett huvudkontor som passar vår hållbarhetsprofil.
Vi vill vara en modern arbetsgivare när det kommer till arbetsplats och hållbarhet. Ett kontor som skapar givande möten och där medarbetare, kunder och samarbetspartners trivs säger Pär Jorstadius, koncernchef på RO-Gruppen.

Om Viared Center
Viared Center är ritat av Gert Wingårdh och beställare är Viared Center AB, som är en del av Riddartorpet AB. Projektet omfattar 5 500 kvm i fyra våningar med garage samt takterrass och kommer bli en unik byggnad avseende arkitektur, konstruktion och miljö. Utöver kontor kommer huset innehålla café, restaurang, gym, massör och en självbetjäningsbutik. Målsättningen är att byggnaden ska bidra till att skapa en attraktiv och modern arbetsmiljö med möjligheter till nytänkande arbetssätt och samtidigt tillföra service till de 7 000 personer som arbetar i området.

– Vår vision med Viared Center var redan från början att sätta ribban högt och skapa något spektakulärt. Och när man nu ser byggnaden växa fram är det tydligt att visionen blir verklighet. Vi vill också skapa en attraktiv, kreativ och hållbar mötesplats för hyresgästerna och alla de som besöker och arbetar i företagsparken säger Gustav Björsell, VD på Viared Center AB.

Läs mer om Viared Center: https://viaredcenter.se/

Pär Jorstadius, koncernchef
par.jorstadius@ro-gruppen.se

RO-Gruppen är en byggkoncern med kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping, Örebro, Helsingborg, Borås och Alingsås. I över 40 år har vi byggt kommersiella lokaler, samhällsfastigheter och bostäder.
Med våra 220 medarbetare omsätter vi cirka 2 miljarder kronor och levererar projekt över hela Sverige.