FOKUS: LIVSVIKTIG ARBETSMILJÖ

FOKUS: LIVSVIKTIG ARBETSMILJÖ

Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Deras säkerhet är vår främsta prioritet, därför har vi arbetsmiljö högt på agendan och genomför bland annat årligen en Arbetsmiljövecka. Inget undantag i år - de risker som vi i vår bransch dagligen möter pausar inte på grund av en pandemi.

Däremot blev årets upplägg och genomförande annorlunda med rådande restriktioner och försiktighetsåtgärder, och stora delar av de utbildningarna som vi initierat har utförts av plastledningen själva på respektive projekt. Det för att minimera antal samlade personer och undvika resor.

Nollvisionen
Vår nollvision gällande betydande olyckor (med sjukskrivning som följd) är ett av våra viktigaste verksamhetsmål. Ingen ska behöva skadas på våra arbetsplatser.

Därför har vi i år fortsatt att fokusera på faktorer som leder till att vi kan hålla nollan. Det innebär bland annat att vi vill se en ökad medvetenhet om vilka risker som finns, vart dom finns och vilka förebyggande åtgärder som vi kan vidta för att undvika att en olycka inträffar. Det handlar om att ta full kontroll över vad som sker på våra arbetsplatser, ur ett säkerhetsperspektiv.

För att hålla nollan krävs också kontinuerliga dialoger med alla berörda och korrekta beteenden från dem som arbetar på plats. Både våra egna medarbetare men också alla duktiga underentreprenörer som vi samarbetar med. Pekpinnar är sällan rätt metod – utan vi uppmuntrar istället att förstärka alla de goda beteenden vi redan har.

Säkerhet – på film
Att följa satta säkerhetsföreskrifter på arbetsplatsen är allas ansvar. Ingen undantagen.
För att förstärka vad som gäller hos oss på RO-Gruppen har vi tagit fram en säkerhetsfilm som hade premiär på vår Arbetsmiljövecka. En instruktion för hur man ska agera, klä sig och arbeta på våra byggarbetsplatser. Ett enkelt sätt att ta till sig livsviktig information.

Andreas Jaldevik, VD
andreas.jaldevik@ro-gruppen.se

Johan Alte, KMA-chef
johan.alte@ro-gruppen.se

RO-Gruppen är en byggkoncern med kontor i Stockholm, Göteborg, Linköping, Örebro, Helsingborg, Borås och Alingsås. I över 40 år har vi byggt kommersiella lokaler, samhällsfastigheter och bostäder.
Med våra 220 medarbetare omsätter vi cirka 2 miljarder kronor och levererar projekt över hela Sverige.