​PALMEMORDET: Nytt dubbelalbum om Christer Pettersson – Samarbete mellan artister

I kölvattnet av de nya avslöjandena kring Palmemordet släpper supergruppen BON ett dubbelalbum, med över trettio låtar som alla handlar om Christer Pettersson. Gruppen BON är ett samarbete mellan artisterna Ola Aurell, Björn Ende och Nippe Svensk.

”Nu när Pettersson är mer eller mindre avskriven som mördare känns det inte mer än rätt att har får återupprättelse. Vad kan då vara mer lämpligt än ett dubbelalbum?” säger Björn Ende

”Christer Petterssons öde har löpt som en bisarr följetong genom stora delar av våra liv. Från löpsedlarnas 42-åring till drinktrender, utvik och tv3-karriär. En dubbelskiva ger möjlighet att sätta text och musik till väldigt olika aspekter av denne komplicerade man.” säger Ola Aurell

”Detta har varit ett av de mest intressanta och kreativa projekt jag deltagit i. Det fanns ingen hejd på alla idéer till låtar på Christer Pettersson-tema, med de mest olika infallsvinklar. Vissa skulle kalla detta för ett humorprojekt, men jag väljer att se det som ett konstprojekt. Ett projekt vi arbetat med i nästan tre år.” säger Nippe Svensk

Skivan, som släpps 23 oktober, har texter som kommer att vara allt från underfundiga berättelser, humoristiska kupletter och språkliga formexperiment till ren absurdism.

Musikalisk utforskar bandet en mängd genrer. Här är några exempel: punk, dancehall, cajun, gansgsterrap, dansband, barnvisa, wienerklassicism och folkrock.

Skivan är producerad av Ulf Engstöm och Robert Östlund, som bland annat arbetat med Håkan Hellström och Bo Kaspers Orkester.

Artisterna i BON är:

Ola Aurell: Komiker och vissångare som slog igenom 2012 i Kanal 5:s RAW Comedy. Uppträdde 2016 på Allsång på Skansen. Vinnare av ”Årets föreställning” på Stand up-galan 2019, samt mottagare av Ulf Peder Olrog-stipendiet 2017.

Björn Ende: Musikalisk underhållare och kompositör, med bakgrund ibland annat Katten Skogmans Orkester. Har skrivit flera musikaler, bland annat ”Det kunde varit du” om Raoul Wallenberg, som 2013 belönades med priset Teskedsorden. Satte 2017 upp föreställningen Elementa på Södra Teatern.

Nippe Svensk: Visartist samt sångare i bandet Svensk Pop. Driver även klubben Kväll Höglund (som bara spelar musik av Kjell Höglund). Skriver, under sitt riktiga namn Nils Andersson barnböcker, t.ex. pixiböckerna om Lillebror Berglund. Just nu aktuell med boken ”Pappor ska va tjocka” utgiven av Rabén & Sjögren.

Kontakt: Björn Ende: 0733248821 - Ola Aurell: 0736186061 - Nippe Svensk: 0736932001

Pressbilder: https://photos.app.goo.gl/SYvniMF1zpycT7YW6

• ola aurell

RMP Musik, bokningsbolaget som drivs av musiker med fokus på artister inom rock, pop, punk, soul och visa.

Ola Aurell, musikens svar på Papphammar, i Allsång på Skansen 2 augusti

Någon har utnämnt Ola Aurell som den felande länken mellan Povel Ramel, Kjell Höglund och Socker-Conny, andra som musikens svar på Papphammar. Det låter kanske konstigt, men ingenting är så konstigt som Ola Aurell själv. Sverige har många bra artister, men väldigt få som spelar på en helt egen planhalva. Så pallra er till Skansen eller slå på TV:n tisdag 2 augusti och möt Ola Aurell – ett unikum.