Vatten ersätter luft

Vatten ersätter luft

Nu kommer Rittal med en ny luft/vatten värmeväxlare för användning inom industrin. Den löser det växande behovet av att kyla bort värmeförluster från elektronik.

Elektronikskåp för exempelvis automation byggs allt kompaktare och tätare. Värmeförlusterna från elektroniken kan därmed lätt orsaka överhettning om inte kylningen är tillräcklig. Konventionell luftkylning räcker ofta inte till.

För att möta det växande behovet av större kyleffekter presenterar Rittal nu en ny version i sin beprövade serie Liquid Cooling Package (LCP). Detta kylsystem är väl etablerat för serverrack och annan IT-användning och kyler skåpets varma luft med vatten. Eftersom vatten är mer termiskt ledande än luft blir kylningen betydligt effektivare. Den funktionen är inte minst väsentlig i mindre utrymmen.

Versionen för användning i maskiner och industriella anläggningar har en kyleffekt på 10 kW. Vattenkretsen i systemet är helt separerat från de elektroniska komponenterna.

Integrerat system
Rittal är världsledande inom tillverkning och försäljning av inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning. Företagets väletablerade TS 8-system ligger till grund för LCP Industri. Kylaggregatet kan därmed lätt integreras i befintliga systemmiljöer.

Luft/vatten värmeväxlaren kan flexibelt monteras mellan två skåp eller i den yttre änden av en rad med kapslingar. I motsats till IT-varianten, där skåpen kyls i sidled för att nå konstant 22 °C, är luftcirkulationen i den industriella LCP-versionen anpassad till kraven i kapslingens klimatkontroll. Ofta är det 35 °C som gäller. Den varma luften tas in från toppen, kyls av och blåses in i skåpets botten rakt framför montageplåten. Två högeffektfläktar ger mycket god luftcirkulation. Både luftintag samt utgång för kall luft är möjligt på skåpets båda sidor.

Individuell anpassning
Möjligheten att montera vattenanslutning ovanför eller nedanför samt den variabla luftcirkulationen ger utrymme för individuella anpassningar. Komponenterna är lätt åtkomliga vilket underlättar utbyte när funktionen behöver förändras.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74