Ny kraftfull filterfläkt för hög energibesparing

Ny kraftfull filterfläkt för hög energibesparing

Från och med i år uppfyller var tredje ventilationsfläkt inte de krav som ställs på energieffektivitet i EU-direktivet 2009/125/EG. Men utvecklingen av nya ventilationsfläktar för kapslingar visar att kraven inte bara kan uppnås utan att de med råge kan överträffas.

Den nya serien Rittal TopTherm filterfläktar erbjuder energibesparingar på över 60 procent. För att nå detta resultat används EC-motorer (Electronically Commutated). Den nya EC-versionen är utrustad med intelligenta styr- och övervakningsfunktioner. I kombination med ett bättre tryck på luftflödet genom ny diagonalteknik uppnås ökad säkerhet och energieffektivitet.

En effektiv klimatkontroll är en förutsättning för en ökad packningsdensitet i elektronikskåp. Filterfläktar - en kombination av fläkt och dammfilter – är en särskilt ekonomisk metod för att minska värmebelastningen. De använder den omgivande luften för kylningen. Den nya serie Rittal lanserar har borstlösa likströmsmotorer, som jämfört med konventionella skärmpolsmotorer i ventilationsfläktar visar en 2,5-faldig motorverkningsgrad. EC-lösningen möjliggör därmed i jämförelse med en standard AC-filterfläkt energibesparingar på upp till 63 procent. För en produktionshall med 100 aktiva filterfläktar kan det betyda tiotusentals kronor i besparing varje år.

Ytterligare besparingar är möjliga genom ett inbyggt gränssnitt som möjliggör en variabel hastighetskontroll. Genom den elektroniska omvandlingen (kommutering) i växelspänningen till likspänning kan hastigheten hos fläkten styras via en spänningsstyrning. Styrningen reglerar varvtalet till det mest energieffektiva och kan ske antingen via EC-kontrollenheten från Rittal eller via en PLC. Gränssnittet tillåter också övervakning av fläkthastighet och funktion.

Tillbehöret, EC-styrenhet för montering på DIN-skena, ger möjlighet för önskad temperaturinställning (5° till 55° C), med en extern temperaturgivare för att upptäcka den verkliga temperaturen och en lysdiod som indikerar driftstatus. Ett larmrelä rapporterar också fel som övertemperatur, fläktfel, kretsfel eller givarbrott. Till styrenheten kan upp till fyra EC-filterfläktar anslutas.

Övervakningsfunktionerna innebär att operatören kan reagera omedelbart och inte bara när temperaturen i skåpet överstiger larmnivån. Detta minimerar risken för fel på komponenterna i skåpet och ökar tillgängligheten.