Här kan datorer klara tuffa miljöer

Här kan datorer klara tuffa miljöer

Rittals nya singelskåp SE 8 kommer nu i en vidareutveckling. Denna gång har företaget designat ett PC-skåp för användning i tuff miljö. PC-skåpet förbättrar skyddet mot damm, försmutsning och vatten jämfört med alternativa lösningar för känslig datorutrustning.

–Fördelen med vårt nya skåp är att stålkapslingen är byggd i ett enda svep med sidogavlar och takplåt. Det gör skåpet tätare och därmed perfekt i miljöer med mycket damm eller behov av rengöring med vatten, säger Per Magnusson, produktchef för inkapslingar och mekanik på Rittal.

Det nya PC-skåpet är en robust och användarvänlig IT-arbetsplats. Det har utrymme
för hela datorutrustningen, det vill säga bildskärm, datorsystem, skrivare, tangentbord och mus, och ger förutsättningarna för att kunna använda den effektivt och säkert.

Säker inbyggnad
Skärmen byggs in i skåpets övre del. Glasluckan med säkerhetsglas skyddar skärmen
samtidigt som operatören får god överblick. Den undre delen av skåpet har plats för skrivare. För tangentbordet finns olika lösningar, exempelvis pulpetpåbyggnad eller fällbar tangentbordslåda. För att underlätta servicearbeten finns en dörr på baksidan av skåpet som säkrar enkel åtkomst av
all utrustning.

– Utformningen av PC-skåpet bygger helt på de behov som användningen av datorer och datorutrustningen i industrin ställer. Skåpet är mycket flexibelt och uppfyller olika krav för säker förvaring och användning av datorutrustning, betonar Per Magnusson.

Dammsäkert och spolskyddat
Skåpet, som även finns i rostfritt, uppfyller skyddsklasen IP 55 enligt EN 60529, NEMA 12. Som en säkerhetsdetalj har PC-skåpet automatisk potentialutjämning mellan hölje, baksida och bottenplåt. Denna möjliggörs genom speciella kontaktelement som vid montage trycks in i ytan och skapar en elektrisk förbindelse.

– Eftersom vi byggt PC-skåpet på vår standardiserade plattform för SE 8/TS 8 finns en betydande mängd tillbehör för inredning och klimatisering. Det ökar möjligheten att anpassa skåpet efter individuella behov samtidigt som installationskostnaderna minskar, konstaterar Per Magnusson