Energieffektiv kyla skapar het marknad

Energieffektiv kyla skapar het marknad

Ökande efterfrågan på energibesparande kylaggregat medför att Rittal bygger fyra nya produktionslinjer vid sin norditalienska fabrik.

Rittal är världsledande inom tillverkning och försäljning av inkapslingsteknik för skydd av elektromekanik, elektronik och IT-utrustning. Kylaggregat för kapslingar som industriskåp och IT-rack utgör en viktig produktgrupp. Med den nya "Blue e" generationen möter Rittal efterfrågan på ny energieffektiv teknik.

– Den italienska utbyggnaden är en kraftig förstärkning. Upp till 400 kylaggregat kommer att produceras vid fabriken varje dag, säger Göran Bjelk, produktchef för klimatkontroll på Rittal Scandinavian.

– Inom Skandinavien har vi en stark trend för energieffektiv kylning. Därför är vi väldigt nöjda med att den globala produktionskapaciteten ökar. Det stärker vår kvalitet och leveranssäkerhet.

"Blue e" generationen, med kyleffekter från 500 till 4 000 watt, baseras på många års forskning och utvecklingsarbete av Rittal. Den nya tekniken erbjuder energibesparingar på upp till 45 procent, i ideala fall upp till 70 procent. Det beror på en förbättrad utformning av alla ingående komponenter samt användning av nanobelagda kylflänsar och energisnåla fläktmotorer som har EC-teknik (elektronisk kommutering).

– Vinsterna med de nya aggregaten har i praktiken studerats hos en biltillverkare i Tyskland, berättar Göran Bjelk. Genom att konvertera mer än 250 kylaggregat till den nya ”Blue e” generationen är det möjligt att minska de årliga koldioxidutsläppen med 490 ton och minska driftskostnaderna med ett sexsiffrigt belopp. Med en sådan potential räknar vi med att många av våra skandinaviska kunder också kommer att välja ”Blue e” kylaggregat.

Fakta:
Rittals italienska anläggning finns i Valeggio sul Mincio i Verona-regionen. Fabriken grundades 1985, ursprungligen för tillverkning av luftkonditioneringssystem, och integrerades år 2000 i Rittals globala produktionsnätverk. Anläggningen har över 9 000 m² produktionsyta och producerar huvudsakligen returkylaggregat, värmeväxlare och kylaggregat. Med den nya investeringen kommer det totala antalet anställda att öka till cirka 200 och ytterligare rekrytering planeras.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2011 uppgick till drygt 755 MSEK.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74