Beprövat brandskydd för serverrack i nytt utförande

Beprövat brandskydd för serverrack i nytt utförande

Rittal har uppdaterat och optimerat produktfamiljen DET-AC. Detta sofistikerade system känner av de allra minsta rökpartiklar och hanterar både larm och brandsläckning i serverrack.

DET-AC III produktfamiljen omfattar huvudenhet, slavenheter och även EFD III lösningen för tidig branddetektering. Alla tre är tillgängliga för 19''-rack. Det är det första systemet i sin klass som framgångsrikt klarat omfattande VdS testning.

Direkt integration med övervakning
En betydande förbättring är att systemet nu har ett CAN-bussgränssnitt för direkt integration med övervakningslösningen Rittal CMC (Computer Multi Control) III. Detta ger administratörerna mer detaljerad information om status för installationer och på inkommande varningar. Felmeddelanden kan läsas på en dator i stället för på enskilda enheter, och administratören kan omedelbart vidta lämpliga åtgärder.

Det nya USB-gränssnittet förenklar service och underhåll av DET-AC III. Till exempel kan servicetekniker ta fram information om driftstatus och händelser, ändra konfigurationer, återställa serviceintervall, eller installera ny firmware från en laptop – utan att behöva öppna skåpen.

Två känsliga sensorer
Det aktiva släcksystemet i DET-AC III har utformats för att användas i serverrack och tar bara upp en höjdenhet i 19''-systemet. Lösningen omfattar en tvåstegs rökutsugningsanläggning. Två mycket känsliga optiska sensorer känner av även de minsta rökpartiklar i mycket tidiga skeden - och kan aktivera ett larm från 0,25 procent försämrad visibilitet per meter. När den första sensorn känner av aerosoler utfärdas ett förlarm. Om den andra sensorn också känner av rök aktiveras huvudlarm och brandsläckare.

Brandsläckning från 3M
Systemet använder 3M NOVEC™ 1230 brandsläckningslösning. Det är miljövänligt, leder inte elektricitet, och skadar inte IT-utrustning. Med hjälp av det lagrade mediet kan DET-AC III släcka volymer upp till 2,8 m³. Tillsammans med upp till fyra DET-AC III slavenheter, kan systemet övervaka och undertrycka bränder i upp till fem serverrack.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2013 uppgick till drygt 742 MSEK.