Riksteatern och Dramaten samarbetar för ökad tillgänglighet

Riksteatern och Dramaten samarbetar för att öka teaterbranschens medvetenhet och kunskap om tillgänglighet och sätta fokus på teckenspråket som ett eget konstnärligt språk. På torsdag 15 maj möts Riksteaterns Tyst Teater och Dramatens ensemble i en workshop för att öka medvetenheten om dövkultur och teckenspråk.

- Att vi vill samarbeta beror naturligtvis på att vi vill finna vägar för de människor som på grund av funktionshinder idag möter svårigheter när det gäller att få tillgång till det vi kallar talteatern. Men lika viktigt är att vi ser fram emot att samarbeta med en teater som i och för sig är tal som försiggår i tystnad, men som i gengäld är visuellt uttrycksfull, levande och dynamisk, säger Dramatenchefen Staffan Valdemar Holm.

Sedan 1977 finns Tyst Teater vid Riksteatern, ensemblens främsta syfte är att främja teckenspråket som scenspråk och erkännandet av dövkultur. Genom ett rikt utbud av teater, seminarier och workshops vill man överraska, utmana och engagera publiken. Tyst Teater spelar för alla åldrar och för både döva och hörande. Målet är att utveckla verksamheten till en internationell mötesplats för dövscenkonst fram till år 2010 där den samlade erfarenheten som byggts upp under 30 år tas till vara och förs vidare. 2007 gjordes projektet "Tyst Teater på Nationalmuseum" och inledde därmed en serie kulturmöten som Riksteatern kommer att genomföra med ett flertal kulturinstitutioner de kommande åren.

- Vi ser till så att två kreativa världar möts. Genom att bidra med kunskap om teckenspråkets betydelse som ett eget konstnärligt språk och möjligheten för andra att se på sitt eget skapande med nya ögon vill vi öka medvetenheten om dövkultur säger Josette Bushell-Mingo, konstnärlig ledare för Tyst Teater på Riksteatern.

Mer information och pressbilder www.riksteatern.se/press

Erica Espling, pressansvarig Riksteatern

Peter Pyk, tf presschef Kungliga Dramatiska Teatern

08-665 61 22, 070-372 61 22, peter.pyk@dramaten.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. 230 riksteaterföreningar i Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteatern når årligen en sammanlagd publik på drygt 1 200 000 personer. Riksteaterns vision är att skapa mentala krockar på många språk för att sätta tanken och känslan i rörelse samt bidra till att varje medborgare deltar, har inflytande och känner delaktighet i samhället. Riksteaterns vision är också att vara föregångare i att utöva och utveckla nya former för deltagande, delaktighet och inflytande, för att skapa morgondagens demokrati. I genomsnitt spelar Riksteatern cirka 10 föreställningar på olika scener i Sverige varje dag under säsong. 465 personer anställs av Riksteatern per månad under turnéperioderna i september-maj och varje natt bor 40 av Riksteaterns medarbetare på hotell. Sedan 2006 finns det fem turkiska riksteaterföreningar som arrangerar föreställningar för turkisktalande publik. Riksteatern har också en omfattande internationell verksamhet, bland annat ett flerårigt samarbete med sju teatrar i Finland och teatern gör regelbundet gästspel utomlands. Södra Teatern och Cullbergbaletten är också delar av Riksteatern. 21 organisationer har valt att ansluta sig till Riksteatern. Riksteaterns statliga anslag uppgår 2008 till 248 MKR. Birgitta Englin är vd för Riksteatern.

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för cirka 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.