Medieinbjudan - Är idrotten nyttig?

Mästerskap, matcher, resultat och rekord. Idrotten handlar till största delen om tävling och träning, men vilken roll spelar den för samhället? Får vi psykologiska och beteendemässiga fördelar av att idrotta, tjänar kommunerna ekonomiskt på att satsa på idrotten och är det skillnad mellan idrottsledare och ledare inom näringslivet?

Idrotten är Sveriges största folkrörelse med sina cirka 3 miljoner medlemar och en viktig del av samhället. På Idrott & samhällsnytta – ett dialogmöte, 23–24 maj i Göteborg, kommer frågan om hur de påverkar och påverkas av varandra att diskuteras.

På konferensen presenteras även den nya antologin ”Är idrott nyttigt?” där forskare undersökt idrottens roll och betydelse. Flera av forskarna medverkar också på dialogmötet.

Seminariet riktar sig till företrädare för idrotten, politiken och universitet, högskolor och andra utbildningsinstitutioner som tillsammans får möjlighet att samtala om idrottens förhållande till samhället och den senaste forskningen på området.

Media är välkommen att delta, anmälan senast fredag 18 maj via formuläret

Vad händer på Idrott & samhällsnytta? (programmet i pdf)

För praktisk information om konferensen kontakta

Kristiina Sagbrant