​RFSU välkomnar subvention av preventivmedel för unga

​RFSU välkomnar subvention av preventivmedel för unga

Idag presenterade Vänsterpartiet och regeringen en subvention av preventivmedel för unga upp till 20 år. RFSU har länge efterfrågat en nationell satsning för att minska oönskade graviditeter där generösa satsningar på ungas tillgång till preventivmedel är en central del och RFSU är därför mycket glada över dagens besked.

– RFSU har länge efterfrågat en nationell subvention av preventivmedel för unga och dagens besked från vänsterpartiet och regeringen är mycket efterlängtat. Tillgången till preventivmedel för unga får inte vara en fråga om bostadsort eller plånbok. Dagens besked visar att tillgången till preventivmedel för unga blir jämlik över hela landet och inte längre en fråga om att ha tur i det geografiska lotteriet, säger Kristina Ljungros, förbundsordförande RFSU.

När Norrbotten subventionerade preventivmedel för unga upp till 25 år, samtidigt som de satsade på ungdomsmottagningar och utbildning av personalen, halverades antalet aborter på tre år. Norrbottens exempel visar att en satsning på ungas sexuella hälsa och preventivmedel gör skillnad och minskar de oönskade graviditeterna.

– I nästa steg önskar vi även se att den nationella satsningen innefattar unga upp till 25 år då aborttalen är som högst bland 20-24-åringar, säger Kristina Ljungros.

Redan 2009 presenterade Anders Milton en statlig utredning med uppdrag att se över hur de oönskade graviditeterna skulle minska. Utredningen föreslog bland annat att preventivmedel för unga upp till 25 år skulle subventioneras över hela landet. Det är därmed mycket glädjande att vänsterpartiet och regeringen tillsammans tar ett första steg för att införa detta.

Nästa vecka presenteras RFSU:s Sverigebarometer 2015 som för sjätte året i rad kartlägger tillgången till vård inom sexuell och reproduktiv hälsa och däribland subventionen av preventivmedel för unga.

För kontakt och information:
RFSU:s pressjour telefon: 0761-60 33 07