RFSU I ALMEDALEN!

Under politikerveckan finns RFSU:s sexualpolitiker på plats i Almedalen och driver RFSU:s fem valkrav. RFSU träffar partisekreterare och partiledare och diskuterar sexualpolitik. Vad händer mer? 1. Partiledarna kommenterar RFSU:s valkrav på www.rfsu.se 2. Debatt! SSU, MUF, CUF, LUF, Grön ungdom och Ung Vänster debatterar RFSU:s valkrav 3. RFSU om sexualpolitik på SSU:s valläger 4. Hur förändrar man mansrollen? 5. RFSU:s TÄLT 1. Partiledarna kommenterar RFSU:s valkrav och texterna publiceras löpande under veckan på [ http://www.rfsu.se ]www.rfsu.se Först ut är Göran Persson på söndag. (Partiledarnas texter publiceras samma dag de talar i Almedalen. Förutom riksdagspartierna medverkar även Feministiskt initiativ, Junilistan och Vänsterdemokraterna.) RFSU:s valkrav som partiledarna kommenterar är: -Korta abortköerna! och säkra rätten att välja medicinsk abort -Obligatorisk sex- och samlevnadsundervisning på lärarhögskolorna -Säkra tillgången till sexologiska mottagningar -Ta ansvar för att bekämpa våld i nära relationer -10 procent av biståndet till sexuell och reproduktiv hälsa Mer om RFSU:s valkrav på: http://www.rfsu.se/val_2006.asp 2. SEXUALPOLITISK DEBATT! SSU, MUF, CUF, LUF, Grön ungdom och Ung Vänster debatterar RFSU:s valkrav att 10% av biståndet ska gå till sexuell och reproduktiv hälsa. Torsdag 6 juli, kl 12.00-12.30 på scenen, Östersjötorget, Silon i Visby hamn. Moderator Katarina Lindahl, Generalsekreterare RFSU. (Möjlighet till fortsatt samtal i RFSU:s monter som är bemannad hela dagen. Löpande under dagen visas bildspel i "biografen" i silon om det bindprojekt som Janne Nordstedt och Sandra Dahlén, båda sexualupplysare, driver i Indien.) 3. RFSU PÅ SSU:s VALLÄGER Jimmy Mannung och Daniel Axelsson från RFSU föreläser om sexualpolitik på SSU:s valläger. Tisdag 4 juni kl 10.45 Gustafsvik semesterby. 4. HUR FÖRÄNDRAR MAN MANSROLLEN? Hur kan man förändra mansrollen och varför ska man göra det? Janne Nordstedt pratar utifrån sina erfarenheter som utbildare och sexualupplysare både nationellt och internationellt om "Unga män som jämställda partners". Samarr med Afrikagrupperna. Möjlighet till fortsatt samtal i RFSUs monter som är bemannad hela dagen. Löpande under dagen visas bildspel i "biografen" i silon om det bindprojekt som Janne Nordstedt och Sandra Dahlén driver i Indien. Söndag 2 juli, KL 12.30-13.00, på scenen, Östersjötorget, Silon i Visby hamn. 5. RFSU:s TÄLT RFSU har ett tält öppet på Östercentrum kl. 11.00-17.00 varje dag under politikerveckan. I tältet finns sexualpolitiker som informerar om RFSU:s fem valkrav och informationsmaterial . I tälten kan man också tävla i sexualpolitisk frågesport. Vid frågor kontakta RFSU:s pressekreterare Johanna Nyström på tel 0705 52 00 81.