Över en halv miljard säkrare ligg på 30 år

Över en halv miljard säkrare ligg på 30 år

Sedan 1982 då första fallet av HIV uppmärksammades i Sverige har RFSU och andra kondom-tillverkare bidragit till miljontals säkrare ligg. Det visar ny försäljningsstatistik framtagen av RFSU. De senaste 30 åren har det sålts i genomsnitt 19 miljoner kondomer per år på den totala marknaden i Sverige. Trots det använder endast var femte svensk kondom när de har sex.

Kondomen är det vanligaste preventivmedlet i Sverige och också det enda som skyddar mot sexuellt överförbara sjukdomar, som exempelvis HIV. I år är det 30 år sedan det första HIV-fallet uppmärk-sammades i Sverige. I samband med detta vill RFSU slå ett slag för kondomanvändningen bland svenskarna. Sedan 1982 har det sålts över 568 miljoner kondomer i Sverige och därigenom har mer än en halv miljard säkrare ligg kommit till.

– Att kondomen har bidragit till mer än en halv miljard säkrare ligg tycker vi självklart är värt att fira. Men trots att det säljs 19 miljoner kondomer per år så använder bara varannan ung svensk kondom när de har sex med en ny partner. Så har det inte alltid varit, under 80-talet var kondomen ett mer självklart skydd i Sverige. Vi arbetar aktivt för att komma tillbaka dit, men utan den oro och skräck som fanns då, säger Maria Bergström, sexualupplysare på RFSU.

Kondomförsäljningen har sett relativt jämn ut de senaste 30 åren, men det finns en del toppar och dalar som utmärker sig. Efter att det första HIV-fallet uppmärksammades ökade användandet av kondom och i slutet av 80-talet var försäljningen rekordhög. Men när HIV inte längre var en nyhet och allt eftersom exempelvis bromsmedicinerna blev effektivare, sjönk användandet återigen till de genomsnittliga nivåerna.

Tunnare kondomer gör svenskarna till bättre kondomanvändare

RFSU:s senaste undersökning om kondomanvändning visar att största anledningen till att svenskarna inte använder kondom när man har sex är för att det upplevs som skönare utan. De senaste åren har utvecklingen därför fokuserats på att göra kondomerna så tunna som möjligt, men utan att kompromissa med säkerheten.

– Med tanke på att 24 procent av svenskarna anger att sex är skönare utan kondom så hoppas vi att dagens rekordtunna kondomer ska få fler att plocka fram den när det hettar till. Vi kommer att fortsätta kämpa för skönare och framför allt säkrare sex även de kommande 30 åren, säger Katarina Knutz, VD på RFSU AB.

Fakta: Kondomens historia sedan 100 år tillbaka

• År 1911 infördes en lag i Sverige, preventivmedelslagen, som förbjöd upplysning om preventivmedel, inklusive kondomer. Det ansågs att kondomer påverkade äktenskapet och familjen negativt, samt främjade prostitutionen.
  • År 1970 togs det sista av preventivmedelslagen bort och det blev fritt fram att upplysa om och sälja kondomer.
  • I slutet av 80-talet lanserades smak-kondomerna. Detta sågs som modernt och nytänkande. Smakerna Citron, Honung, Lakrits, Jordgubb, Mint och Banan blev en stor snackis. NamNam Jordgubb var den smak som dröjde sig kvar längst, men togs bort ur RFSU:s sortiment 2008.
  • År 2005 kom RFSU med kondomen Zenith. Den gjordes i polyuerethanplast, som var både tunnare och som kunde leda värmen för att skapa en närmare känsla.
  • År 2012 lanserade RFSU kondomen True Feeling. Tack vare att produktionstekniken under 2000-talet har blivit allt mer effektiv så har kondomerna också kunnat göras tunnare. True Feeling är idag den tunnaste latexkondomen på den nordiska marknaden.

Fakta: Kondomförsäljningen och kondomanvändandet i Sverige

• I genomsnitt säljs årligen totalt cirka 19 miljoner(1) kondomer i Sverige.
  • Under åren 1982 – 2012(2) har det totalt sålts mer än 568 miljoner kondomer i Sverige.
  • Kondomförsäljningen i Sverige sker via apotek, livsmedelsbutiker, bensinbutiker, internet och kiosker. Gratiskondomer har även distribuerats på ungdomsmottagningar sedan 80-talet.
  • 21 procent av svenskarna använder alltid eller ofta kondom när de har sex(3).
  • 24 procent av svenska folket uppger att de tycker att sex är skönare utan kondom(3).
  • 46 procent av svenskarna i åldern 20-35 år använde kondom senaste gången de hade vaginalt samlag med en ny partner(3).

Försäljningsstatistik kondomer i Sverige, ’000 antal kondomer, åren 1982-2011(1): Se bilden

1 Genomsnittlig årlig försäljning senaste 30 åren för totala marknaden i Sverige (ej internet), hämtat från RFSUs försäljningsunderlag och marknadsandel, åren 1982-2011.

2 T.o.m. 1/9 2012. Kondomförsäljningen under perioden 1/1 – 1/9 2012 uppgick till över 12 miljoner kondomer på den totala marknaden i Sverige (ej internet).

3 Statistiken angående kondomanvändningen kommer från RFSU:s undersökning Kådiskollen 2011. Den är genomförd i Sverige, Danmark, Norge och Finland av YouGov på uppdrag av RFSU. 1 020 intervjuer har genomförts representativt på den svenska befolkningen i åldern 15-65 år under januari 2011.

RFSU AB
Katarina Knutz, VD
Tel: 08 – 633 46 00
Mobil: 070 – 898 07 15
Email: katarina.knutz@rfsu.com

RFSU
Josefin Morge, Pressansvarig
Tel: 08 – 692 07 18
Mobil: 070 – 552 00 81
Email: josefin.morge@rfsu.se

Agency
Frida Bosma, presskontakt
Tel: 070 – 915 25 94
Email: frida.bosma@agency.se

Fakta om RFSU

Att förändra och förbättra människors liv har varit RFSU:s drivkraft ända sedan starten 1933. Genom sexual-upplysning, utbildning och opinionsbildning vill vi slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan, i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv.

Affärsidén för RFSU AB är att genom att erbjuda produkter av högsta kvalitet ge män och kvinnor ett säkert och mer lustfyllt sexliv och därmed en bättre livskvalitet. Överskottet skapar resurser för ägarna, RFSU-förbundet, att bedriva information och upplysning inom sex- och samlevnadsområdet.

Läs mer om RFSU:s kondomer

Att skapa förutsättningar för att förändra och förbättra männiksors liv har varit RFSU:s målsättning ända sedan starten 1933. Genom sexualupplysning, utbildning och opinionsbildning vill RFSU slå hål på fördomar, bota kunskapsbrist och öka den sexuella hälsan, i Sverige såväl som internationellt. När du köper en produkt, är medlem, samarbetar eller stödjer RFSU:s arbete bidrar du till fortsatt förändring av människors liv.