Årets sista nummer av Ottar

NYTT NUMMER AV OTTAR, nr 4-2004 Klicka här för att läsa tidning en på nätet >> http://www.rfsu.se/templates/template_178.asp_Q_number_E_23831_A_category_E_11249 "AIDS ÄR GUDS HÄMND FÖR HOMOSEXUALITET" Har katolska kyrkan något inflytande i EU? Nej, hävdar svenska regeringens förhandlare och många EU-kännare. Men få känner till att artikel 51 i den nya konstitutionen ger kyrkan särskilda priviligier, eller hur kyrkan styr i de nya medlemsländerna. Anna Záborska ordförande för EU:s kvinnokommitté har gjort flera hårresande uttalanden. Ottar har tittat närmare på påvens maktspel i EU. VEM BRYR SIG OM EUROPAS UNGA? I en del nya EU-länder kan katolska kyrkan ta över sex- samlevnadsundervisningen. Läs om tillståndet för sexualundervisningen i Europa. BORDE JAG SKÄMMAS... Abortfrågan är aktuellare än någonsin. Kristdemokratiska ugndomsförbundet vill sänka abortgränsen. Kvinnor som ångrar sina abortbeslut får stort utrymme i media. Frilansjournalisten Anna Dahlqvist ifrågasätter skamkulturen. FN-TRUPPER EXPLOATERAR BARN Kate Holt, brittisk frilansjournalist och fotograf, avslöjade övergreppen i Goma, Demokratiska republiken Kongo. Nu skriver hon i Ottar om flickornas berättelse. HBT-SKOLA I NEW YORK På Manhattan ligger New Yorks enda skattefinansierade skola för HBT-unga. Här kan de koncententra sig på studier utan att bli trakasserade. OTROHET, FEMINSTFARSOR & SAMTYCKE Kristina & Ulf tar pulsen på sexualpolitiken.